Naturbruk Kurskod: NAUNAU0 Poäng: 200
Kursen naturbruk omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Introduktion av naturbrukets verksamhetsområden
- Naturbrukets olika yrkesområden och yrkesmiljöer, till exempel arbete inom lantbruk, skogsbruk, trädgård, hästhållning samt djurvård.
- Arbetsuppgifter med hantering av växter eller djur samt dokumentation av genomförda arbetsuppgifter.
- Naturbruksprodukter och naturbrukstjänster, till exempel livsmedel, växtmaterial, träråvara, energiråvara, natur- och landskapsvård samt naturupplevelser.
- Naturens biologiska mångfald och dess betydelse för ett hållbart naturbruk.
- Naturbrukets användning av naturresurser samt naturbruket som resurs för en hållbar utveckling.
- Naturbrukets utveckling med ett historiskt och globalt perspektiv.
- Miljöhänsyn inom naturbruk, till exempel i samband med gödselhantering, växtnäringstillförsel, maskinanvändning, djurhållning och skogsskötsel.
Arbetsuppgifter
- Arbetsuppgifter inom naturbruk med användning av handredskap och teknisk utrustning.
- Materialkunskap, materialval och materialanvändning när arbetsuppgifter utförs.
- Underhåll av handredskap och teknisk utrustning.
- Arbetsuppgifter med utgångspunkt från handböcker och instruktioner.
- Körning av basmaskin.
Arbetsmiljö och säkerhetsfrågor
- Arbetsmiljö och säkerhetsfrågor samt skyddsarbete och skyddsronder.
- Första hjälpen.
- Elarbeten enligt lagar och andra bestämmelser om elsäkerhet.
- Brandskydd, brand och brandbekämpning.
- Naturolyckor, till exempel översvämningar, ras och stormar.
- Funktions- och säkerhetskontroll i samband med användning av teknisk utrustning.
- Ergonomi i samband med att olika arbetsuppgifter utförs.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller säkerhet i arbetet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika yrkesområden inom naturbruket och ger exempel på yrken, arbetsuppgifter, produkter och tjänster. | Eleven redogör utförligt för olika yrkesområden inom naturbruket och ger exempel på yrken, arbetsuppgifter, produkter och tjänster. | Eleven redogör översiktligt för olika yrkesområden inom naturbruket och ger exempel på yrken, arbetsuppgifter, produkter och tjänster. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat naturbrukets historiska utveckling. | Eleven beskriver också utförligt naturbrukets historiska utveckling. | Eleven beskriver också översiktligt naturbrukets historiska utveckling. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur naturresurser används inom naturbruket och hur naturbruket kan bidra till att främja en hållbar utveckling. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur naturresurser används inom naturbruket och hur naturbruket kan bidra till att främja en hållbar utveckling. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur naturresurser används inom naturbruket och hur naturbruket kan bidra till att främja en hållbar utveckling. |
Se Betyget C | Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter på ett säkert sätt. | Eleven följer arbetsinstruktioner och utför i samråd med handledare avgränsade arbetsuppgifter på ett säkert sätt. |
Eleven väljer, samt använder med mycket gott handlag, lämpliga verktyg och redskap för att genomföra arbetsuppgifterna. | Eleven väljer, samt använder med gott handlag, lämpliga verktyg och redskap för att genomföra arbetsuppgifterna. | Eleven använder med visst handlag lämpliga verktyg och redskap för att genomföra arbetsuppgifterna. |
Se Betyget C | Se Betyget E | I arbetet tar eleven ansvar för materiella värden och för sig själv samt håller välordnat på arbetsplatsen. |
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare praktiskt brandskyddsarbete och redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som gäller brandskydd och säkerhet i arbetet. | Eleven utför i samråd med handledare praktiskt brandskyddsarbete och redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som gäller brandskydd och säkerhet i arbetet. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare första hjälpen vid ett simulerat olycksfall. | Eleven utför i samråd med handledare första hjälpen vid ett simulerat olycksfall. |
Eleven kör basmaskin med olika körtekniker inom ett övningsområde på ett säkert sätt och med mycket god framförhållning. | Eleven kör basmaskin inom ett övningsområde på ett säkert sätt och med god framförhållning. | Eleven kör basmaskin inom ett övningsområde på ett säkert sätt. |
Se Betyget C | Efter samråd med handledare läser eleven av och ställer in instrument samt ställer in och använder basmaskinens olika reglage. | I samråd med handledare läser eleven av och ställer in instrument samt ställer in och använder basmaskinens olika reglage. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare funktions- och säkerhetskontroller vid användning av maskiner och redskap. | Eleven utför i samråd med handledare funktions- och säkerhetskontroller vid användning av maskiner och redskap. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |