Näthandel 1 Kurskod: NÄTNÄT01 Poäng: 100
Kursen näthandel 1 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Affärsidé och entreprenörskap inom näthandelsområdet.
- Teknikutveckling, till exempel köp via mobiltelefon.
- Sociala medier i marknadsföringsyfte.
- Målgrupper, konkurrensmedel och kundanpassning.
- Marknadsföring på internet.
- Betalningssätt och betalningssystem.
- Programvaror och annan utrustning för webbplatsproduktion.
- Publiceringsverktyg för webbplatser på internet.
- Enkel näthandelsplats på internet, till exempel webbplats med möjlighet för kunden att beställa varor eller tjänster via formulär.
- Lagstiftning och säkerhetsfrågor.
- Miljöaspekter, transporter och logistik.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat näthandelns utveckling. | Eleven beskriver utförligt näthandelns utveckling. | Eleven beskriver översiktligt näthandelns utveckling. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för affärsidéns betydelse för en verksamhets etablering och tillväxt. | Eleven redogör också utförligt för affärsidéns betydelse för en verksamhets etablering och tillväxt. | Eleven redogör också översiktligt för affärsidéns betydelse för en verksamhets etablering och tillväxt. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat ny teknik och sociala medier samt hur näthandel marknadsförs. | Dessutom beskriver eleven utförligt ny teknik och sociala medier samt hur näthandel marknadsförs. | Dessutom beskriver eleven översiktligt ny teknik och sociala medier samt hur näthandel marknadsförs. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur handel med varor och tjänster bedrivs på ett datasäkert sätt över internet samt hur köp och betalning kan genomföras. | Eleven beskriver utförligt hur handel med varor och tjänster bedrivs på ett datasäkert sätt över internet samt hur köp och betalning kan genomföras. | Eleven beskriver översiktligt hur handel med varor och tjänster bedrivs på ett datasäkert sätt över internet samt hur köp och betalning kan genomföras. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika transportalternativ och för välgrundade och nyanserade resonemang om deras miljöpåverkan. | Dessutom redogör eleven utförligt för olika transportalternativ och för välgrundade resonemang om deras miljöpåverkan. | Dessutom redogör eleven översiktligt för olika transportalternativ och för enkla resonemang om deras miljöpåverkan. |
Se Betyget C | Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare en webbplats med hjälp av lämpliga programvaror. | Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare en webbplats med hjälp av lämpliga programvaror. |
I arbetet använder eleven med säkerhet vanligt förekommande utrustning, tekniker och arbetsmetoder. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet vanligt förekommande utrustning, tekniker och arbetsmetoder. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån givna instruktioner, lagar och andra bestämmelser på ett välorganiserat sätt. | Eleven utför i samråd med handledare arbetet utifrån givna instruktioner, lagar och andra bestämmelser. |
I arbetet tar eleven egna initiativ. | - | - |
Under arbetet löser eleven med säkerhet eventuella problem som uppstår. | Under arbetet löser eleven med viss säkerhet eventuella problem som uppstår. | - |
Se Betyget C | Se Betyget E | Dessutom arbetar eleven ergonomiskt och miljöanpassat. |
När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven utförligt och nyanserat sitt arbete och resultat utifrån ekonomiska, miljömässiga och etiska aspekter samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven utförligt sitt arbete och resultat utifrån ekonomiska, miljömässiga och etiska aspekter. | När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven översiktligt sitt arbete och resultat utifrån ekonomiska, miljömässiga och etiska aspekter. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |