Körsång 2 Kurskod: MUSKÖS02S Poäng: 100
Kursen körsång 2 omfattar punkterna 1–2, 4–5 och 7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1, 4–5 och 7. I kursen behandlas fördjupade kunskaper inom vald körtyp.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Körmusicerande i olika körtyper från olika repertoarområden och tidsepoker, med ett konstnärligt musikaliskt och sceniskt uttryck.
- Rytm, melodi, harmonik och form.
- Körmusicerande i gehörsbaserad och noterad musik.
- Klangideal, stildrag och uppförandepraxis i repertoar från olika tider.
- Samarbetsförmåga och fördjupade metoder för instudering, enskilt och i grupp, med textanalys och grundläggande körledning. Initiativtagande i instudering.
- Grundläggande röstfysiologi och fördjupad röstvård samt metoder för det.
- Fördjupad musikalisk gestaltning och kommunikation i samarbete med andra vid framträdanden inför publik.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven musicerar på ett nyanserat sätt i kör och följer med säkerhet genrers krav på rytm, melodi, harmonik och form, innantill efter komplexa och varierade former av notbilder och utantill. | Eleven musicerar på ett nyanserat sätt i kör och följer med viss säkerhet genrers krav på rytm, melodi, harmonik och form, innantill efter komplexa och varierade former av notbilder och utantill. | Eleven musicerar på ett nyanserat sätt i kör och följer med viss säkerhet genrers krav på rytm, melodi, harmonik och form, innantill efter komplexa och varierade former av notbilder och till viss del utantill. |
Eleven håller sin stämma i obekanta och komplexa musikaliska situationer. | Eleven håller sin stämma i obekanta musikaliska situationer. | Eleven håller sin stämma i bekanta musikaliska situationer. |
I sitt musicerande bidrar eleven med gott resultat till körens musikaliska och sceniska gestaltning. | Se Betyget E | I sitt musicerande bidrar eleven med tillfredsställande resultat till körens musikaliska och sceniska gestaltning. |
I sitt musicerande följer eleven med säkerhet klangideal, stildrag och uppförandepraxis i aktuell repertoar och redogör utförligt och nyanserat för dem. | I sitt musicerande följer eleven med viss säkerhet klangideal, stildrag och uppförandepraxis i aktuell repertoar och redogör utförligt för dem. | I sitt musicerande följer eleven med viss säkerhet klangideal, stildrag och uppförandepraxis i aktuell repertoar och redogör översiktligt för dem. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat relevanta metoder för instudering av aktuellt musikaliskt material. | Eleven diskuterar utförligt relevanta metoder för instudering av aktuellt musikaliskt material. | Eleven diskuterar översiktligt relevanta metoder för instudering av aktuellt musikaliskt material. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för körens övriga stämmaterial. | Eleven redogör utförligt för körens övriga stämmaterial. | Eleven redogör översiktligt för körens övriga stämmaterial. |
Eleven gör välgrundade och nyanserade analyser av repetitionsarbetet och presenterar välgrundade förslag på hur det kan förbättras. | Eleven gör välgrundade analyser av repetitionsarbetet och presenterar välgrundade förslag på hur det kan förbättras. | Eleven gör enkla analyser av repetitionsarbetet och presenterar enkla förslag på hur det kan förbättras. |
Eleven gör en välgrundad och nyanserad textanalys av ett givet körstycke och diskuterar utförligt och nyanserat hur det kan påverka styckets interpretation. | Eleven gör en välgrundad textanalys av ett givet körstycke och diskuterar utförligt hur det kan påverka styckets interpretation. | Eleven gör en enkel textanalys av ett givet körstycke och diskuterar översiktligt hur det kan påverka styckets interpretation. |
Se Betyget C | Eleven förbereder och leder efter samråd med handledare instudering av enkel repertoar i sin egen körstämma. | Eleven förbereder och leder i samråd med handledare instudering av enkel repertoar i sin egen körstämma. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för grundläggande röstfysiologi. | Eleven redogör utförligt för grundläggande röstfysiologi. | Eleven redogör översiktligt för grundläggande röstfysiologi. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för röstvård för sin egen röst och använder med gott resultat flera relevanta metoder för uppsjungning av sin körstämma och kören. | Eleven redogör utförligt för röstvård för sin egen röst och använder med tillfredsställande resultat några relevanta metoder för uppsjungning av sin körstämma. | Eleven redogör översiktligt för röstvård för sin egen röst och använder med tillfredsställande resultat någon relevant metod för uppsjungning av sin körstämma. |
Se Betyget C | Eleven kommunicerar med och anpassar sin kommunikation med säkerhet till medsångare och publik i musikalisk gestaltning. | Eleven kommunicerar med och anpassar sin kommunikation med viss säkerhet till medsångare och publik i musikalisk gestaltning. |
Eleven presenterar program med säkerhet. | Se Betyget E | Eleven presenterar program med viss säkerhet. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |