Instrument eller sång 2 Kurskod: MUSINS02S Poäng: 100
Kursen instrument eller sång 2 omfattar punkterna 1–2, 4–5 och 7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1–2, 4 och 7. I kursen behandlas fördjupade färdigheter inom valt instrument eller i sång.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Fördjupad instrumental spelteknik, alternativt sångteknik.
- Spel eller sång efter noter och på gehör.
- Musikalitet, konstnärlighet och personligt uttryck.
- Repertoar för det egna instrumentet.
- Musikalisk tolkning, stil och form.
- Musikalisk instudering.
- Konserter och andra former av publikframträdanden, scennärvaro.
- Musikalisk kommunikation.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven tar ansvar för att studera in och framföra musikverk av större omfattning med tillfredsställande resultat. | Eleven tar ansvar för att studera in och framföra musikverk av en viss omfattning med tillfredsställande resultat. | Eleven tar ansvar för att studera in och framföra musikverk av mindre omfattning med tillfredsställande resultat. |
I sitt musicerande, efter noter och på gehör, uppvisar eleven ett gott konstnärligt och personligt uttryck och följer med säkerhet genrespecifika krav utifrån musikens historiska och kulturella sammanhang. | I sitt musicerande, efter noter och på gehör, uppvisar eleven ett konstnärligt uttryck och följer med säkerhet genrespecifika krav utifrån musikens historiska och kulturella sammanhang. | I sitt musicerande, efter noter och på gehör, uppvisar eleven ett visst konstnärligt uttryck och följer med viss säkerhet genrespecifika krav utifrån musikens historiska och kulturella sammanhang. |
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade musikaliska tolkningar utifrån genre och praxis. | Dessutom gör eleven välgrundade musikaliska tolkningar utifrån genre och praxis. | Dessutom gör eleven enkla musikaliska tolkningar utifrån genre och praxis. |
Eleven uppvisar en väl utvecklad spel- eller sångteknik och anpassar den väl till olika musikaliska uttryck. | Eleven uppvisar en utvecklad spel- eller sångteknik och anpassar den till olika musikaliska uttryck. | Eleven uppvisar en något utvecklad spel- eller sångteknik och anpassar den delvis till olika musikaliska uttryck. |
Eleven spelar eller sjunger en omfattande grundläggande repertoar med tillfredsställande musikaliskt resultat. | Eleven spelar eller sjunger en grundläggande repertoar med tillfredsställande musikaliskt resultat. | Eleven spelar eller sjunger en begränsad grundläggande repertoar med tillfredsställande musikaliskt resultat. |
Eleven tar ansvar för instudering av musik, prövar några strategier för musikalisk instudering, upptäcker och analyserar spel- eller sångtekniska områden som behöver särskild uppmärksamhet samt arbetar efter lärarens instruktioner och egna väl fungerande övningar i sitt eget övande. | Eleven tar ansvar för instudering av musik, prövar några strategier för musikalisk instudering, upptäcker spel- eller sångtekniska områden som behöver särskild uppmärksamhet och arbetar efter lärarens instruktioner i sitt eget övande. | Eleven tar ansvar för instudering av musik, prövar någon strategi för musikalisk instudering och arbetar efter lärarens instruktioner i sitt eget övande. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för instrumentets konstruktion, funktion och vård, alternativt för röstfysiologi och röstvård. | Eleven redogör utförligt för instrumentets konstruktion, funktion och vård, alternativt för röstfysiologi och röstvård. | Eleven redogör översiktligt för instrumentets konstruktion och funktion, alternativt för röstfysiologi och röstvård. |
Eleven kommunicerar med och anpassar sitt musikaliska uttryck med tillfredsställande resultat till publik vid konsertframförande och anpassar sitt musikaliska uttryck till publik och medmusiker med lyhördhet. | Se Betyget E | Eleven kommunicerar med och anpassar sitt musikaliska uttryck med tillfredsställande resultat till publik vid konsertframförande och anpassar sitt musikaliska uttryck till publik och medmusiker med viss lyhördhet. |