Ensemble 1 Kurskod: MUSENS01 Poäng: 100
Kursen ensemble 1 omfattar punkterna 1–2, 4–5, 7 och 9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1–2 och 7. Kursen behandlar grundläggande färdigheter i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Grundläggande ensemblemusicerande och repertoarkännedom.
- Musicerande i gehörsbaserad och noterad musik.
- Konstnärlighet och genrer i olika tider och kulturer. Stildrag och kännetecken.
- Samarbetsförmåga och metoder för instudering, enskilt och i grupp, repetitionsmetodik.
- Instrument och deras karaktär och grundläggande egenskaper.
- Grundläggande musikalisk gestaltning och kommunikation vid framträdande inför publik och i samarbete med andra.
- Grundläggande arbetsmiljöaspekter på musicerande – hörselvård, ergonomi och elsäkerhet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven musicerar med säkerhet efter enkla notbilder och på gehör. | Se Betyget E | Eleven musicerar med viss säkerhet efter enkla notbilder och på gehör. |
I sitt musicerande uppvisar eleven ett gott konstnärligt uttryck och följer med säkerhet genrespecifika krav. | I sitt musicerande uppvisar eleven ett konstnärligt uttryck och följer med viss säkerhet genrespecifika krav. | I sitt musicerande uppvisar eleven ett visst konstnärligt uttryck och följer med viss säkerhet genrespecifika krav. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för flera exempel på repertoar i olika stilar för ensemblen. | Eleven redogör utförligt för några exempel på repertoar i olika stilar för ensemblen. | Eleven redogör översiktligt för något exempel på repertoar i olika stilar för ensemblen. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven tar ansvar för instudering av stämmaterial inför repetition, och det musikaliska resultatet är tillfredsställande. |
Dessutom ger eleven välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras och upptäcker, analyserar och föreslår lösningar på olika instuderingsproblem. | Dessutom ger eleven välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras. | - |
Eleven redogör för karaktär och flera grundläggande egenskaper hos instrumentgruppen och övriga instrument i ensemblen. | Eleven redogör för några grundläggande egenskap hos sin instrumentgrupp. | Eleven redogör för någon grundläggande egenskap hos sitt instrument. |
Eleven samarbetar med säkerhet samt tar ansvar vid gruppens musikframförande och i kommunikation med publik. | Se Betyget E | Eleven samarbetar med viss säkerhet samt tar ansvar vid gruppens musikframförande och i kommunikation med publik. |
Eleven värderar med nyanserade omdömen innehållet i och dispositionen av musikframförandet och kommunikationen med publiken samt ger förslag på hur detta kan förbättras. | Eleven värderar med nyanserade omdömen innehållet i och dispositionen av musikframförandet och kommunikationen med publiken. | Eleven värderar med enkla omdömen innehållet i och dispositionen av musikframförandet och kommunikationen med publiken. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för förutsättningar för god arbetsmiljö avseende hörselvård, ergonomi och elsäkerhet, och tar hänsyn till detta i musicerandet. | Eleven redogör utförligt för förutsättningar för god arbetsmiljö avseende hörselvård, ergonomi och elsäkerhet, och tar hänsyn till detta i musicerandet. | Eleven redogör översiktligt för förutsättningar för god arbetsmiljö avseende hörselvård, ergonomi och elsäkerhet, och tar hänsyn till detta i musicerandet. |