Bruksspel och ackompanjemang Kurskod: MUSBRU0 Poäng: 100
Kursen bruksspel och ackompanjemang omfattar punkterna 1–5, 7 och 9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1–2 och 7. I kursen behandlas grundläggande färdigheter i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Spel på ett eller flera ackordinstrument i gehörsbaserad och noterad musik på en grundläggande nivå.
- Ackordläggningar och ackordfärgningar.
- Ackompanjemangsmodeller.
- Transponering till näraliggande och vanliga tonarter.
- Musikstilar från olika tider och genrer samt typiska stildrag.
- Improvisation – ackompanjemang på gehör.
- Instrument, deras egenskaper och musikaliska användningsområden.
- Samarbete i musikalisk gestaltning och strategier för instudering.
- Framförande av musik inför publik, i mindre, slutna sammanhang såväl som i större och öppna, offentliga sammanhang i eller utanför skolan.
- Arbetsmiljö med avseende på ergonomi och hörselvård vid musikutövning.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven ackompanjerar på ett tillfredsställande sätt efter noter och på gehör med ett varierat spel i flera vanliga kompositionsstilar och efter ackordanalys med utvecklad harmonik och väljer mellan olika alternativa ackordläggningar. | Eleven ackompanjerar på ett tillfredsställande sätt efter noter och på gehör med ett varierat spel i några vanliga kompositionsstilar och efter ackordanalys med vanliga färgningar, med både tre- och fyrklanger och med variation i ackordläggningar. | Eleven ackompanjerar på ett tillfredsställande sätt efter noter och på gehör med ett enkelt spel i någon vanlig kompositionsstil och efter enkel ackordanalys med mestadels treklanger i grundläge. |
Eleven har god följsamhet i sitt spel. | Eleven har tillfredsställande följsamhet i sitt spel. | Eleven har viss följsamhet i sitt spel. |
Eleven reducerar och transponerar med gott resultat en notbild och ackordföljd med komplexa ackord, i de vanligaste tonarterna. | Eleven reducerar och transponerar med gott resultat en enkel notbild och ackordföljd, i de vanligaste tonarterna. | Eleven reducerar och transponerar med ett tillfredsställande resultat en enkel notbild eller ackordföljd, i tonarter utan eller med få fasta förtecken. |
Eleven utför ett nyanserat ackompanjemang på ett tillfredsställande sätt på gehör, till såväl egen som andras sång eller spel i flera vanliga genrer. | Eleven utför ett nyanserat ackompanjemang på ett tillfredsställande sätt på gehör, till egen eller andras sång eller spel i några vanliga genrer. | Eleven utför ett enkelt ackompanjemang på ett tillfredsställande sätt på gehör, till egen eller andras sång eller spel i någon vanlig genre. |
Eleven använder på ett tillfredsställande sätt grundläggande drag i flera vanliga musikstilar och improviserar intro, vers, mellanspel och avslutning i flera valda genrer och någon given genre. | Eleven använder på ett tillfredsställande sätt grundläggande drag i flera vanliga musikstilar och improviserar intro, vers, mellanspel och avslutning i flera valda genrer. | Eleven använder på ett tillfredsställande sätt grundläggande drag i några vanliga musikstilar och improviserar enkelt och kort intro, mellanspel och avslutning i några valda genrer. |
Eleven föreslår och prövar alternativa strategier för egen instudering, eller för instudering tillsammans med andra, vilket leder till ett gott musikaliskt resultat. | Eleven föreslår och prövar alternativa strategier för egen instudering, eller för instudering tillsammans med andra, vilket leder till tillfredsställande musikaliskt resultat. | Eleven prövar strategier för egen instudering, eller för instudering tillsammans med andra, vilket leder till tillfredsställande musikaliskt resultat. |
Se Betyget C | Eleven redogör utförligt för framträdande egenskaper hos instrumentet och dess musikaliska användningsområden. | Eleven redogör översiktligt för framträdande egenskaper hos instrumentet och dess musikaliska användningsområden. |
Eleven samarbetar med säkerhet i musikframförande och kommunikation med publik. | Se Betyget E | Eleven samarbetar med viss säkerhet i musikframförande och kommunikation med publik. |
Eleven medverkar på ett tillfredsställande sätt vid framförande av hela musikstycken i slutna sammanhang inför lärare och andra elever samt i öppna, offentliga sammanhang. | Eleven medverkar på ett tillfredsställande sätt vid framförande av hela musikstycken i slutna sammanhang inför lärare och andra elever. | Eleven medverkar på ett tillfredsställande sätt vid framförande av hela musikstycken i slutna sammanhang inför lärare. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven musicerar på ett sätt som inte riskerar att orsaka belastnings- eller hörselskada. |