Arrangering och komposition 2 Kurskod: MUIARA02 Poäng: 100
Kursen arrangering och komposition 2 omfattar punkterna 1 och 4–9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på musikaliska former och punkterna 6–8. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Ensembleformer och musikformer samt stildrag från valda tidsperioder, genrer eller kulturer.
- Flerdelade symmetriska och asymmetriska formtyper, till exempel sonat, rondo, fuga, medley och visa.
- Fördjupning av någon kompositionsprincip för en musikalisk sats, till exempel kontrapunkt, mediantik, aleatorik, serialism och minimalism.
- Arrangering och komposition av flerstämmig vokal musik i vald genre. Textbehandling i vokalmusik.
- Arrangering och komposition av flerstämmig instrumental musik i vald genre.
- Instrumentering för valda ensembletyper.
- Konstnärlig kreativitet i experiment med och bearbetning av musikaliskt material.
- Användning av digitala medier och musikteknisk utrustning vid arrangering, komposition och produktion av musik.
- Analys och tolkning av konstnärliga kvaliteter i form av musikaliskt resultat, form och struktur samt användning av musikteoretiska begrepp som är relevanta i sammanhanget, till exempel med avseende på tonalitet och modalitet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för typiska ensembler och musikformer från flera valda tidsperioder, genrer eller kulturer. | Eleven redogör utförligt för typiska ensembler och musikformer från några valda tidsperioder, genrer eller kulturer. | Eleven redogör översiktligt för typiska ensembler och musikformer från någon tidsperiod, genre eller kultur. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika formtyper. | Dessutom beskriver eleven utförligt olika formtyper. | Dessutom beskriver eleven översiktligt olika formtyper. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för kompositionsprincipen för vald typ av musikalisk sats. | Eleven redogör utförligt för kompositionsprincipen för vald typ av musikalisk sats. | Eleven redogör översiktligt för kompositionsprincipen för vald typ av musikalisk sats. |
Eleven arrangerar och komponerar med kreativitet, konstnärlig kvalitet och ett personligt, musikaliskt uttryck, flerstämmig vokalmusik med god anpassning till den valda genrens konventioner och med säkerhet i texthandlingen. | Eleven arrangerar och komponerar med viss konstnärlig kvalitet och ett personligt uttryck, flerstämmig vokalmusik med god anpassning till den valda genrens konventioner och med viss säkerhet i textbehandlingen. | Eleven arrangerar och komponerar med viss konstnärlig kvalitet någon enkel vokalmusik med viss anpassning till den valda genrens konventioner och med viss säkerhet i textbehandlingen. |
Eleven arrangerar och komponerar med kreativitet, konstnärlig kvalitet och ett personligt uttryck, flerstämmig instrumentalmusik med god anpassning till den valda genrens konventioner och till instrumentens karaktär. | Eleven arrangerar och komponerar med viss konstnärlig kvalitet flerstämmig instrumentalmusik med god anpassning till den valda genrens konventioner. | Eleven arrangerar och komponerar med viss konstnärlig kvalitet enkel instrumentalmusik med viss anpassning till den valda genrens konventioner. |
Se Betyget C | Dessutom instrumenterar eleven för några större ensembleformer och visar konstnärlig kreativitet i experimenterandet med och bearbetningen av musikaliskt material. | Dessutom gör eleven enkel instrumentering för någon mindre ensembleform och visar viss konstnärlig kreativitet i bearbetningen av musikaliskt material. |
I arbetet använder eleven med säkerhet digitala hjälpmedel och annan musikteknisk utrustning som redskap för musikskapande. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet digitala hjälpmedel och annan musikteknisk utrustning som redskap för musikskapande. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat konstnärliga kvaliteter i olika arrangemang och kompositioner samt värderar med nyanserade omdömen sitt eget arbete och ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven diskuterar utförligt konstnärliga kvaliteter i olika arrangemang och kompositioner samt värderar med nyanserade omdömen sitt eget arbete. | Eleven diskuterar översiktligt konstnärliga kvaliteter i olika arrangemang och kompositioner samt värderar med enkla omdömen sitt eget arbete. |
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen hur det inre hörandet har omsatts till klingande musikaliskt material i det egna arbetet samt ger förslag på hur detta kan förbättras. | Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen hur det inre hörandet har omsatts till klingande musikaliskt material i det egna arbetet. | - |
I diskussionen och värderingen använder eleven med säkerhet musikteoretiska begrepp. | Se Betyget E | I diskussionen och värderingen använder eleven med viss säkerhet musikteoretiska begrepp. |