Kinesiska 5 Kurskod: MODZHO05 Poäng: 100
Kursen kinesiska 5 omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Kända ämnesområden; vardagliga situationer; intressen, personer, platser, aktiviteter och aktuella händelser; åsikter, känslor och erfarenheter.
- Levnadsvillkor, attityder, värderingar och traditioner samt sociala, politiska och kulturella förhållanden i olika sammanhang och områden där kinesiska används.
Muntlig reception
- Tydligt talat språk, även med viss regional färgning, som är instruerande, beskrivande, berättande, diskuterande och kontaktskapande, även via film och andra medier.
- Samtal och sammanhängande talat språk, till exempel dialoger och intervjuer.
- Berättelser och annan fiktion, även i dramatiserad form samt sånger och dikter.
- Olika typer av information och meddelanden, till exempel nyheter.
- Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang samt för att anpassa lyssnande till framställningens form, innehåll och syfte.
- Olika sätt att söka, välja och värdera innehållet i talat språk från internet och andra medier.
- Språkliga företeelser i det språk eleverna möter, till exempel uttal, intonation och grammatiska strukturer samt fasta språkliga uttryck.
- Hur talat språk varieras utifrån olika syften och sammanhang.
- Pinyin som stöd för förståelse av det talade språk eleverna möter.
Muntlig produktion och interaktion
- Instruktioner, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal. Diskussion och samtal för kontakt och kommunikation i olika situationer.
- Strategier för att lösa språkliga problem, till exempel med hjälp av omformuleringar och förklaringar samt för att bidra till och aktivt medverka i samtal, till exempel genom att ta initiativ till interaktion, lyssna aktivt och avsluta på ett artigt sätt.
- Språklig säkerhet när det gäller uttal och intonation, fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer, för att skapa tydlighet, variation och anpassning till syfte, mottagare och situation.
- Pinyin som ett medel för att utveckla elevernas talade språk, även uttal och ordförråd.
Skriftlig reception (förenklade kinesiska tecken)
- Enkla texter som är instruerande, beskrivande, berättande och kontaktskapande, även via olika medier.
- Berättelser och annan fiktion samt dikter.
- Information och meddelanden, till exempel notiser och reklam.
- Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang samt för att anpassa läsning till textens form och innehåll.
- Strategier för att välja och använda hjälpmedel för läsning, till exempel pinyin, syntetiskt tal och ordböcker av olika slag.
- Olika sätt att söka och välja texter från internet och andra medier.
- De förenklade tecknens användning och uppbyggnad samt språkliga företeelser, till exempel grammatiska strukturer och fasta språkliga uttryck i de texter eleverna möter.
- Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av framställningar.
Skriftlig produktion och interaktion (förenklade kinesiska tecken)
- Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande skrift. Skrivande för kontakt och kommunikation.
- Strategier som omformuleringar, frågor och stödjande fraser för att lösa språkliga problem i skriftlig kommunikation.
- Hur vanligt förekommande förenklade tecken som är relevanta för kommunikationens innehåll skrivs för hand, även streckordning.
- Pinyin och andra hjälpmedel, även digitala, som stöd för den skriftliga produktionen och interaktionen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven förstår såväl helhet som detaljer i talad kinesiska i lugnt tempo om kända ämnen. | Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar väsentliga detaljer i talad kinesiska i lugnt tempo om kända ämnen. | Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar tydliga detaljer i talad kinesiska i lugnt tempo om kända ämnen. |
Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. |
Se Betyget C | För att underlätta sin förståelse av innehållet i den talade kinesiskan, väljer och använder eleven i viss utsträckning strategier för lyssnande. | För att underlätta sin förståelse av innehållet i den talade kinesiskan, väljer och använder eleven någon strategi för lyssnande. |
Eleven väljer talad kinesiska från olika medier, samt använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven väljer talad kinesiska från olika medier, samt använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven väljer talad kinesiska från olika medier, samt använder med viss relevans det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. |
I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt, relativt varierat, tydligt och relativt sammanhängande. | I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och relativt sammanhängande. | I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt, begripligt och till viss del sammanhängande. |
Eleven formulerar sig även med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. | - | - |
För att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar eleven, och gör välgrundade förbättringar av, egna framställningar. | Se Betyget E | För att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar eleven, och gör enkla förbättringar av, egna framställningar. |
I muntlig interaktion uttrycker sig eleven tydligt och med visst flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. | I muntlig interaktion uttrycker sig eleven relativt tydligt och enkelt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. | I muntlig interaktion uttrycker sig eleven begripligt och enkelt. |
Dessutom väljer och använder eleven flera olika strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen. | Dessutom väljer och använder eleven fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen. | Dessutom väljer och använder eleven i huvudsak fungerande strategier som i viss mån löser problem i och förbättrar interaktionen. |
Eleven förstår helheten och uppfattar väsentliga detaljer i enkla texter om vardagliga och kända ämnen. | Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar tydliga detaljer i enkla texter om vardagliga och kända ämnen. | Eleven förstår det mest väsentliga i enkla texter om vardagliga och kända ämnen. |
Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för och kommentera innehållet samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. |
Se Betyget C | För att underlätta sin förståelse av innehållet i texterna, väljer eleven och använder i viss utsträckning lässtrategier. | För att underlätta sin förståelse av innehållet i texterna, väljer eleven och använder någon lässtrategi. |
Eleven väljer texter av enkel karaktär från olika medier och använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven väljer texter av enkel karaktär från olika medier och använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven väljer texter av enkel karaktär från olika medier och använder med viss relevans det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand. |
I skriftliga framställningar med förenklade tecken formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och relativt sammanhängande. | I skriftliga framställningar med förenklade tecken formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. | I skriftliga framställningar med förenklade tecken formulerar sig eleven enkelt och begripligt med fraser och meningar. |
Se Betyget C | För att förtydliga och variera sin kommunikation, bearbetar eleven egna framställningar och gör enkla förbättringar. | För att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar eleven egna framställningar och gör enstaka enkla förbättringar. |
I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven tydligt och enkelt med ord, fraser och meningar samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. | I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven relativt tydligt och enkelt med ord, fraser och meningar. | I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven begripligt och enkelt med ord, fraser och meningar. |
Dessutom väljer och använder eleven väl fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt. | Dessutom väljer och använder eleven några olika strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen. | Dessutom väljer och använder eleven någon strategi som löser problem i och förbättrar interaktionen. |
Eleven kommenterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang och områden där kinesiska används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. | Se Betyget E | Eleven kommenterar i enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där kinesiska används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. |