Medier, samhälle och kommunikation 1 Kurskod: MERMEE01 Poäng: 100
Kursen medier, samhälle och kommunikation 1 omfattar punkterna 1–4 och 7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1–4.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Mediernas tillkomst, utveckling och påverkan ur ett historiskt och dagsaktuellt perspektiv. Mediernas roll i samhället och deras betydelse för demokratin och samtidskulturen.
- Analys av nationella och internationella mediestrukturer samt pågående förändringar inom dem.
- Strukturer och ägandeförhållanden inom mediesektorn på såväl nationell som internationell nivå.
- Grundläggande kommunikationsteori samt masskommunikation via både traditionella medier och nya medieformer.
- Lagar och andra bestämmelser samt internationella överenskommelser och etiska regler inom kommunikationsområdet.
- Analoga och digitala medietillämpningars betydelse för medieutvecklingen såväl historiskt som nationellt och globalt samt som plattform för nationell och internationell opinionsbildning.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för mediernas utveckling, mediesituationen i dag och mediernas roll i samhället. | Eleven redogör utförligt för mediernas utveckling, mediesituationen i dag och mediernas roll i samhället. | Eleven redogör översiktligt för mediernas utveckling, mediesituationen i dag och mediernas roll i samhället. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för komplexa samband mellan mediernas roll och demokratins och samtidskulturens utveckling. | Dessutom redogör eleven utförligt för samband mellan mediernas roll och demokratins och samtidskulturens utveckling. | Dessutom redogör eleven översiktligt för enkla samband mellan mediernas roll och demokratins och samtidskulturens utveckling. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den svenska och internationella mediestrukturen. | Eleven redogör utförligt för den svenska och internationella mediestrukturen. | Eleven redogör översiktligt för den svenska och internationella mediestrukturen. |
Dessutom drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser om utvecklingstendenser inom dagens massmedier och kommunikation. | Dessutom drar eleven välgrundade slutsatser om utvecklingstendenser inom dagens massmedier och kommunikation. | Dessutom drar eleven enkla slutsatser om utvecklingstendenser inom dagens massmedier och kommunikation. |
I arbetet använder eleven med säkerhet kommunikationsteorier för att beskriva komplexa samband mellan människor, medier och samhälle. | I arbetet använder eleven med säkerhet någon kommunikationsteori för att beskriva samband mellan människor, medier och samhälle. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet någon kommunikationsteori för att beskriva enkla samband mellan människor, medier och samhälle. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för lagar, andra bestämmelser, överenskommelser och etiska regler inom medieområdet samt för bakgrunden till deras utformning och förändring. | Eleven redogör utförligt för lagar, andra bestämmelser, överenskommelser och etiska regler inom medieområdet samt för bakgrunden till deras utformning och förändring. | Eleven redogör översiktligt för lagar, andra bestämmelser, överenskommelser och etiska regler inom medieområdet samt för bakgrunden till deras utformning och förändring. |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat lagar och regler i förhållande till mediernas innehåll och drar välgrundade och nyanserade slutsatser om hur de påverkar medierna i samhället. | Dessutom diskuterar eleven utförligt lagar och regler i förhållande till mediernas innehåll och drar välgrundade slutsatser om hur de påverkar medierna i samhället. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt lagar och regler i förhållande till mediernas innehåll och drar enkla slutsatser om hur de påverkar medierna i samhället. |
I arbetet använder eleven med säkerhet digitala medietillämpningar och andra källor för att söka, granska, tolka och värdera information. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet digitala medietillämpningar och andra källor för att söka, granska, tolka och värdera information. |
Eleven värderar med nyanserade omdömen informationens relevans och källornas trovärdighet. | Se Betyget E | Eleven värderar med enkla omdömen informationens relevans och källornas trovärdighet. |
Eleven presenterar med säkerhet sina resultat och mediebudskap på ett strukturerat sätt samt formulerar sig självständigt i förhållande till källorna. | Eleven presenterar sina resultat och mediebudskap på ett strukturerat sätt samt formulerar sig självständigt i förhållande till källorna. | Eleven presenterar med viss säkerhet sina resultat och mediebudskap på ett strukturerat sätt. |