Medicin 1 Kurskod: MEDMED01 Poäng: 150
Kursen medicin 1 omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Människokroppens uppbyggnad och utveckling samt dess förmåga till ämnesomsättning, rörelse, retbarhet, skydd, försvar och fortplantning.
- Vanliga sjukdomar och deras orsaker, symtom och diagnoser, undersökningar, medicinska behandlingar samt vård och omsorg vid dessa sjukdomar.
- Vanliga läkemedel, deras verkningssätt, användningsområden och biverkningar samt lagar och andra bestämmelser som gäller för läkemedelsanvändning.
- Vanliga mikroorganismer och deras spridningsvägar.
- Första hjälpen vid skador och akuta sjukdomar samt hjärt-lungräddning.
- Samhällets hjälpinsatser vid krig och katastrofer.
- Brandsäkerhetsarbete som att upptäcka och åtgärda brandrisker samt agerande i händelse av brand.
- Medicinsk terminologi.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människokroppens uppbyggnad och funktion samt människans normala fysiska utveckling. | Eleven beskriver utförligt människokroppens uppbyggnad och funktion samt människans normala fysiska utveckling. | Eleven beskriver översiktligt människokroppens uppbyggnad och funktion samt människans normala fysiska utveckling. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat vanliga sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom. | Eleven beskriver också utförligt vanliga sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom. | Eleven beskriver också översiktligt vanliga sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom. |
Dessutom ger eleven exempel på, och förklarar nyanserat sambanden mellan, relevanta undersökningsmetoder, medicinska behandlingar samt vård och omsorg vid dessa sjukdomar. | Dessutom ger eleven exempel på, och förklarar sambanden mellan, relevanta undersökningsmetoder, medicinska behandlingar samt vård och omsorg vid dessa sjukdomar. | Dessutom ger eleven exempel på relevanta undersökningsmetoder, medicinska behandlingar samt vård och omsorg vid dessa sjukdomar. |
Eleven förklarar även nyanserat några samband mellan människa, miljö, livsstil och sjukdom. | Eleven förklarar även översiktligt några samband mellan människa, miljö, livsstil och sjukdom. | - |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vanliga läkemedel, deras verkningssätt, användningsområden och biverkningar samt hänvisar till lagar och andra bestämmelser som gäller för läkemedelsanvändning. | Eleven beskriver utförligt vanliga läkemedel, deras verkningssätt, användningsområden och biverkningar samt hänvisar till lagar och andra bestämmelser som gäller för läkemedelsanvändning. | Eleven beskriver översiktligt vanliga läkemedel, deras verkningssätt, användningsområden och biverkningar samt hänvisar till lagar och andra bestämmelser som gäller för läkemedelsanvändning. |
Eleven ger också exempel på mikroorganismer och beskriver utförligt och nyanserat hur de kan spridas. | Eleven ger också exempel på mikroorganismer och beskriver utförligt hur de kan spridas. | Eleven ger också exempel på mikroorganismer och beskriver översiktligt hur de kan spridas. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur första hjälpen och hjärt-lungräddning ges, samt genomför dessa insatser efter samråd med handledare. | Dessutom beskriver eleven utförligt hur första hjälpen och hjärt-lungräddning ges samt genomför dessa insatser efter samråd med handledare. | Dessutom beskriver eleven översiktligt hur första hjälpen och hjärt-lungräddning ges, samt genomför dessa insatser i samråd med handledare. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat samhällets hjälpinsatser vid krig och katastrofer samt åtgärder för att förebygga brand och hur man ska agera då brand uppstått. | Eleven beskriver utförligt samhällets hjälpinsatser vid krig och katastrofer samt åtgärder för att förebygga brand och hur man ska agera då brand uppstått. | Eleven beskriver översiktligt samhällets hjälpinsatser vid krig och katastrofer samt åtgärder för att förebygga brand och hur man ska agera då brand uppstått. |
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet medicinsk terminologi. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet medicinsk terminologi. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet enkel medicinsk terminologi. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |