Nyinstallation Kurskod: MANNYI0 Poäng: 100
Kursen nyinstallation omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Drivlinors funktion samt dimensionering av propellrar.
- Elektroniska plattformar för kommunikation mellan motor, reglage, instrument och övrig utrustning, till exempel EVC.
- Nyinstallation av inombordsmotor med drivlina.
- Nyinstallation av utombordsmotorer.
- Hydraulstyrning, kabelstyrning samt reglageinstallationer.
- Motorinstrumentinstallationer.
- Dimensionering av motorbädd inför installation.
- Arbetsplanering. Val av metoder och verktyg.
- Arbets- och installationsmanualer på svenska och engelska.
- Funktionskontroll och dokumentation.
- Arbetsmiljö och ergonomi.
- Yrkets fackspråk, termer och begrepp.
- Konsumentjuridik relevant för branschen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat drivlinors huvudkomponenter och funktion. | Eleven beskriver utförligt drivlinors huvudkomponenter och funktion. | Eleven beskriver översiktligt drivlinors huvudkomponenter och funktion. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika system för kommunikation mellan motor, reglage, instrument och övrig utrustning. | Dessutom redogör eleven utförligt för olika system för kommunikation mellan motor, reglage, instrument och övrig utrustning. | Dessutom redogör eleven översiktligt för olika system för kommunikation mellan motor, reglage, instrument och övrig utrustning. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare nyinstallation av marina motorer, drivlinor och tillhörande utrustningar utifrån tillverkarens anvisningar. | Eleven utför i samråd med handledare nyinstallation av marina motorer, drivlinor och tillhörande utrustningar utifrån tillverkarens anvisningar. |
Se Betyget C | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare dimensionering av motorbädd och drivlina. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare dimensionering av motorbädd och drivlina. |
Eleven gör en genomarbetad planering inför sin arbetsuppgift. | Se Betyget E | Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift. |
Se Betyget C | Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer. | Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta situationer. |
I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer. | Se Betyget E | I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer. |
Eleven använder med mycket gott handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver. | Eleven använder med gott handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver. | Eleven använder med visst handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver. |
Se Betyget C | Se Betyget E | I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. |
Eleven utför med säkerhet funktionskontroll samt gör en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete. | Eleven utför med viss säkerhet funktionskontroll samt gör en noggrann dokumentation av utfört arbete. | Eleven utför med viss säkerhet funktionskontroll samt gör en enkel dokumentation av utfört arbete. |
Se Betyget C | Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. | Se Betyget E | Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för bestämmelser som reglerar näringsidkares handel mot konsument. | Eleven redogör utförligt för bestämmelser som reglerar näringsidkares handel mot konsument. | Eleven redogör översiktligt för bestämmelser som reglerar näringsidkares handel mot konsument. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |