Motorelektronik 1 Kurskod: MAIMOT01 Poäng: 100
Kursen motorelektronik 1 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Kontroll och övervakningssystem för marina motorer samt vilka krav på presentation och larm som förekommer.
- Funktioner på givare och aktuatorer ingående i marina motorers styrsystem.
- Faktorer som påverkar motorns driftförhållanden.
- Inkoppling av elektroniksystem för marina motorer.
- Sammankopplingstekniker för kommunikation mellan motortekniska installationer och annan utrustning.
- Branschanpassade diagnossystem för service, underhåll samt felsökning.
- Systematisk felsökning på motorelektroniska system.
- Tolkning av installationsbeskrivningar och servicemanualer.
- Yrkets fackspråk, termer och begrepp.
- Beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnader.
- Dokumentation, presentation och utvärdering av arbete.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för funktion och användningsområden hos styr- och övervakningssystem för marina motorer samt de ingående delarna. | Eleven redogör utförligt för funktion och användningsområden hos styr- och övervakningssystem för marina motorer samt de ingående delarna. | Eleven redogör översiktligt för funktion och användningsområden hos styr- och övervakningssystem för marina motorer samt de ingående delarna. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar motorns driftförhållanden. | Dessutom redogör eleven utförligt för faktorer som påverkar motorns driftförhållanden. | Dessutom redogör eleven översiktligt för faktorer som påverkar motorns driftförhållanden. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare arbeten i marina motorers elektroniksystem. | Eleven utför i samråd med handledare arbeten i marina motorers elektroniksystem. |
Se Betyget C | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare sammankoppling mellan motortekniska installationer och annan utrustning. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare sammankoppling mellan motortekniska installationer och annan utrustning. |
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag diagnosutrustning och mätinstrument för systematisk felsökning. | I arbetet använder eleven med gott handlag diagnosutrustning och mätinstrument för systematisk felsökning. | I arbetet använder eleven med visst handlag diagnosutrustning och mätinstrument för systematisk felsökning. |
Se Betyget C | Eleven uppdaterar efter samråd med handledare mjukvara för motorinstallationer. | Eleven uppdaterar i samråd med handledare mjukvara för motorinstallationer. |
Inför arbetet gör eleven en genomarbetad planering. | Se Betyget E | Inför arbetet gör eleven en enkel planering. |
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i nya situationer. | Se Betyget E | Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i bekanta situationer. |
I arbetet tolkar och använder eleven med säkerhet installations- och servicemanualer. | Se Betyget E | I arbetet tolkar och använder eleven med viss säkerhet installations- och servicemanualer. |
Vidare använder eleven med mycket gott handlag den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. | Vidare använder eleven med gott handlag den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. | Vidare använder eleven med visst handlag den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. |
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. | Se Betyget E | I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. |
Se Betyget C | Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete. | Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. | Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. |
Dessutom gör eleven komplexa beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. | Dessutom gör eleven beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. | Dessutom gör eleven enkla beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. |
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocessen och resultatet. | Eleven utvärderar med enkla omdömen både arbetsprocessen och resultatet. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |