Marinelektronik 1 Kurskod: MAIMAR01 Poäng: 100
Kursen marinelektronik 1 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Funktion och användningsområden för navigationsinstrument, till exempel logg, ekolod, GPS.
- Egenskaper och arbetssätt hos resistorer, kondensatorer, spolar, dioder och transistorer.
- Installation och driftsättning av enkla navigationsinstrument.
- Montering och installationsteknik för givare och instrument.
- Metoder för att undvika elektriska störningar.
- Arbetsplanering. Val av metoder, verktyg och material.
- Mätinstrument och digital utrustning.
- Tolkning av installationsbeskrivningar och servicemanualer.
- Schemaritningsteknik, symboler och funktioner.
- Lödnings- och förbindningsteknik.
- Mätteknik för krets- och komponentmätningar.
- Yrkets fackspråk, termer och begrepp.
- Krav på arbetsmiljö och säkerhet gällande elektroniska installationer i marin miljö.
- Beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnader.
- Dokumentation, presentation och utvärdering av resultat.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktion och användningsområden för navigationsinstrument. | Eleven beskriver utförligt funktion och användningsområden för navigationsinstrument. | Eleven beskriver översiktligt funktion och användningsområden för navigationsinstrument. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för egenskaper och arbetssätt hos resistorer, kondensatorer, spolar, dioder och transistorer. | Dessutom redogör eleven utförligt för egenskaper och arbetssätt hos resistorer, kondensatorer, spolar, dioder och transistorer. | Dessutom redogör eleven översiktligt för egenskaper och arbetssätt hos resistorer, kondensatorer, spolar, dioder och transistorer. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare arbeten med montering och driftsättning av enkla navigationsinstrument i fritidsbåtar utifrån tillverkarens anvisningar. | Eleven utför i samråd med handledare arbeten med montering och driftsättning av enkla navigationsinstrument i fritidsbåtar utifrån tillverkarens anvisningar. |
Se Betyget C | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare servicearbeten på navigationsinstrument. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare servicearbeten på navigationsinstrument. |
Se Betyget C | Eleven konfigurerar efter samråd med handledare installationer. | Eleven konfigurerar i samråd med handledare installationer. |
Inför arbetet gör eleven en genomarbetad planering. | Se Betyget E | Inför arbetet gör eleven en enkel planering. |
Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i nya situationer. | Se Betyget E | Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i bekanta situationer. |
I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet kopplingsscheman och instruktioner. | Se Betyget E | I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet kopplingsscheman och instruktioner. |
Eleven utför med mycket gott handlag enklare lödningsarbeten. | Eleven utför med gott handlag enklare lödningsarbeten. | Eleven utför med visst handlag enklare lödningsarbeten. |
Dessutom använder eleven med mycket gott handlag de mätinstrument, den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. | Dessutom använder eleven med gott handlag de mätinstrument, den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. | Dessutom använder eleven med visst handlag de mätinstrument, den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. |
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. | Se Betyget E | I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. |
Se Betyget C | Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete. | Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. | Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. |
Dessutom gör eleven komplexa beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. | Dessutom gör eleven beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. | Dessutom gör eleven enkla beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. |
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocess och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocess och resultat. | Eleven utvärderar med enkla omdömen både arbetsprocess och resultat. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |