Materialkunskap 2 Kurskod: MAEMAT02 Poäng: 100
Kursen materialkunskap 2 omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
- Avancerad hand- och maskindriven utrustning vid materialbearbetning samt vid formning, sammanfogning och delning.
- Etablerade, alternativa metoder för materialbearbetning.
- Materialbearbetning i modern tekniskt avancerad produktionsutrustning.
- Eventuella alternativa material i produktproduktionen.
- Berednings- och ritningsunderlag samt etablerade, alternativa metoder för materialoptimering.
- Metoder för att lösa avancerade materialrelaterade problem.
- För materialet relevant färg- och formlära.
- Materialets tekniska, fysiska och kemiska yttre och inre egenskaper.
- Introduktion till aktuell forskning och utveckling inom materialområdet.
- Laborativa materialförsök. Idéutveckling.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven planerar och organiserar materialbearbetning efter samråd med handledare. | Eleven planerar och organiserar materialbearbetning i samråd med handledare. |
I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag samt gör med säkerhet beräkningar för att optimera materialanvändningen. | Se Betyget E | I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag samt gör med viss säkerhet beräkningar för att optimera materialanvändningen. |
Se Betyget C | Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. | Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. |
Se Betyget C | Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare materialbearbetning i enlighet med säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare materialbearbetning i enlighet med säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer. |
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. |
I arbetet använder eleven med säkerhet arbetsbeskrivningar och tillverkningsunderlag. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och tillverkningsunderlag. |
Eleven hanterar verktyg, utrustning, maskiner och material med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar verktyg, utrustning, maskiner och material med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar verktyg, utrustning, maskiner och material med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Dessutom följer eleven lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö och hälsa. |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer samt åtgärdar dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer samt åtgärdar dem i samråd med handledare. |
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. |
Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det. | Eleven redogör utförligt för materialets egenskaper och hur det samverkar med teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften. | - |
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för materialets användningsområden samt för hur materialet interagerar med omgivande miljö. | Dessutom förklarar eleven utförligt hur arbetsprocessen påverkar kvalitet och slutresultat. | Eleven beskriver översiktligt teknik, metoder, verktyg och material, som använts för arbetsuppgiften samt förklarar översiktligt hur arbetsprocessen påverkar kvalitet och slutresultat. |
Dessutom förklarar eleven utförligt och nyanserat hur arbetsprocessen påverkar kvalitet och slutresultat. | - | - |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för materialets egenskaper och hur det samverkar med teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften. | Eleven redogör även utförligt för materialets användningsområden samt för hur materialet interagerar med omgivande miljö. | Eleven redogör även översiktligt för materialets användningsområden samt för hur materialet interagerar med omgivande miljö. |
Se Betyget C | Eleven redogör utförligt för arbetsprocessen, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör översiktligt för arbetsprocessen, resultatet, eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. |
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Eleven använder med säkerhet korrekt fackspråk. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet korrekt fackspråk. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |