Etik och människans livsvillkor Kurskod: MÄNETI0 Poäng: 100
Kursen etik och människans livsvillkor omfattar punkterna 1 och 3–6 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Olika kulturer, deras uttryckssätt och kulturmönster samt kulturens betydelse för människors värderingar.
- Religiösa och icke-religiösa livsåskådningars människosyn.
- Kulturers och livsåskådningars påverkan på hälsa, ohälsa, funktionsnedsättning, livskvalitet, behandling, vård och omsorg samt liv och död.
- Normer, värderingar och ideal inom vård och omsorg.
- Etiska begrepp och riktlinjer som är centrala för vård- och omsorgsarbete samt värdekonflikter inom verksamhetsområdet, till exempel patienters och brukares rätt till självbestämmande i relation till personalens behov av en god arbetsmiljö och rätten till en värdig död.
- Hur sociala skillnader och generationsskillnader samt genusaspekter som rör till exempel rättvisa, sexualitet, normer och avvikelser, påverkar kommunikation med och bemötande av patienter och brukare.
- Det egna förhållningssättet och den egna rollen i mötet med patienter och brukare.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat några olika kulturmönster och diskuterar utförligt och nyanserat hur människor påverkas av sin kultur. | Eleven beskriver utförligt några olika kulturmönster och diskuterar utförligt hur människor påverkas av sin kultur. | Eleven beskriver översiktligt några olika kulturmönster och diskuterar översiktligt hur människor påverkas av sin kultur. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat några olika livsåskådningars syn på människan samt på hälsa, ohälsa, funktionsnedsättning, livskvalitet, behandling, vård och omsorg samt liv och död. | Dessutom beskriver eleven utförligt några olika livsåskådningars syn på människan samt på hälsa, ohälsa, funktionsnedsättning, livskvalitet, behandling, vård och omsorg samt liv och död. | Dessutom beskriver eleven översiktligt några olika livsåskådningars syn på människan samt på hälsa, ohälsa, funktionsnedsättning, livskvalitet, behandling, vård och omsorg samt liv och död. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den betydelse normer, värderingar och ideal har inom vård och omsorg. | Eleven redogör utförligt för den betydelse normer, värderingar och ideal har inom vård och omsorg. | Eleven redogör översiktligt för den betydelse normer, värderingar och ideal har inom vård och omsorg. |
I redogörelsen använder eleven med säkerhet centrala etiska begrepp. | Se Betyget E | I redogörelsen använder eleven med viss säkerhet centrala etiska begrepp. |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet. | Dessutom diskuterar eleven utförligt etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet. |
I diskussionen värderar eleven med nyanserade omdömen olika ställningstaganden i etiska och existentiella frågor. | Se Betyget E | I diskussionen värderar eleven med enkla omdömen olika ställningstaganden i etiska och existentiella frågor. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven kommunicerar med och bemöter människor i olika sociala och kulturella sammanhang. |
Se Betyget C | Detta gör eleven efter samråd med handledare. | Detta gör eleven i samråd med handledare. |
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare samt ger förslag på hur det egna förhållningssättet kan utvecklas. | Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare. | Dessutom värderar eleven med enkla omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |