Människan i industrin 2 Kurskod: MÄIMÄN02 Poäng: 100
Kursen människan i industrin 2 omfattar punkterna 1–2 och 4–8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper och färdigheter i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Projektledning och projektmetodik och redovisningsformer.
- Företagsformer inom industrin och företagandets villkor i fråga om till exempel ekonomi, marknad och bemanning.
- Produktionen och samhället i samverkan, till exempel miljöpåverkan och råvarutillgångar samt ortens beroende av företaget.
- Faktorer som kan påverka yrkesrollen och industrins utveckling i regionalt, nationellt och internationellt perspektiv, till exempel nya producenter, råvarutillgångar, teknikutveckling samt produkt- och materialinnovationer.
- Psykologiska, metodiska och mänskliga faktorer som påverkar individers samverkan i arbetsgrupper, konflikthantering samt ledarskapets betydelse för ett effektivt arbetsklimat.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven planerar efter samråd med handledare såväl enskilda som gemensamma arbetsuppgifter och genomför dem med tillfredsställande resultat. | Eleven planerar i samråd med handledare såväl enskilda som gemensamma arbetsuppgifter och genomför dem med tillfredsställande resultat. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur produktion, företagande och arbetsmarknad är reglerade av lagar och vilken betydelse dessa har för den enskilde och företagen. | Eleven redogör utförligt för hur produktion, företagande och arbetsmarknad är reglerade av lagar och vilken betydelse dessa har för den enskilde och företagen. | Eleven redogör översiktligt för hur produktion, företagande och arbetsmarknad är reglerade av lagar och vilken betydelse dessa har för den enskilde och företagen. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat företagandets villkor samt idéer och samhällsfaktorer som har påverkat och kan komma att påverka yrkesrollen och industrins utveckling. | Eleven beskriver utförligt företagandets villkor samt idéer och samhällsfaktorer som har påverkat och kan komma att påverka yrkesrollen och industrins utveckling. | Eleven beskriver översiktligt företagandets villkor samt idéer och samhällsfaktorer som har påverkat och kan komma att påverka yrkesrollen och industrins utveckling. |
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över individens betydelse för produktionen. | Dessutom gör eleven välgrundade reflektioner över individens betydelse för produktionen. | Dessutom gör eleven enkla reflektioner över individens betydelse för produktionen. |
Eleven redogör även, utifrån några exempel, utförligt och nyanserat för gruppers sätt att fungera samt det personliga ansvarets och ledarskapets betydelse för arbetsprocessen. | Eleven redogör även, utifrån några exempel, utförligt för gruppers sätt att fungera samt det personliga ansvarets och ledarskapets betydelse för arbetsprocessen. | Eleven redogör även, utifrån några exempel, översiktligt för gruppers sätt att fungera samt det personliga ansvarets och ledarskapets betydelse för arbetsprocessen. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för såväl arbetsprocess som resultat samt utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom redogör eleven utförligt för såväl arbetsprocess som resultat samt utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Dessutom redogör eleven översiktligt för såväl arbetsprocess som resultat samt utvärderar sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
I arbete och redovisningar använder eleven med säkerhet ett korrekt fackspråk. | Se Betyget E | I arbete och redovisningar använder eleven med viss säkerhet ett korrekt fackspråk. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |