Livsmedels- och näringskunskap 1 Kurskod: LIVLIV01 Poäng: 100
Kursen livsmedels- och näringskunskap 1 omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Identifiering och kvalitetsbedömning av råvaror och livsmedel.
- Näringsämnen, deras uppbyggnad och funktioner i kroppen samt deras betydelse för människors hälsa.
- Olika led i hanteringen av råvaror och livsmedel: odling, djurhållning, transport, förvaring och förädling.
- Hur olika tillagningsmetoder påverkar råvarors och livsmedels kvalitet och näringsinnehåll.
- Kemiska processer som pågår i råvaror och livsmedel vid förädling och förvaring.
- Näringsberäkningar. Hälsa och livsstil. Hur individers energibehov och näringsbehov påverkas av olika faktorer, till exempel aktivitet.
- Allergi- och specialkost. Näringstillstånd med kostrekommendationer för till exempel äldre, barn och sjuka.
- Kostsituationen i Sverige och i övriga världen, till exempel undernäring, fetma och resursfördelning.
- Etik och miljö när det gäller råvaru- och livsmedelshantering samt resurshushållning.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven identifierar med säkerhet och beskriver utförligt och nyanserat olika råvaror och livsmedel samt redogör utförligt och nyanserat för deras egenskaper. | Eleven identifierar med viss säkerhet och beskriver utförligt olika råvaror och livsmedel samt redogör utförligt för deras egenskaper. | Eleven identifierar med viss säkerhet och beskriver översiktligt olika råvaror och livsmedel samt redogör översiktligt för deras egenskaper. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika näringsämnen samt hur råvarors och livsmedels kvalitet och näringsinnehåll påverkas vid förädling och förvaring. | Dessutom beskriver eleven utförligt olika näringsämnen samt hur råvarors och livsmedels kvalitet och näringsinnehåll påverkas vid förädling och förvaring. | Dessutom beskriver eleven översiktligt olika näringsämnen samt hur råvarors och livsmedels kvalitet och näringsinnehåll påverkas vid förädling och förvaring. |
Se Betyget C | Eleven gör näringsberäkningar och skapar med utgångspunkt i detta och efter samråd med handledare menyer och recept för normalkost. | Eleven gör näringsberäkningar utifrån ett givet underlag och skapar med utgångspunkt i detta och i samråd med handledare menyer och recept för normalkost. |
Vid behov anpassas menyerna och recepten med säkerhet utifrån individuella behov samt utifrån allergier och sjukdomstillstånd. | Se Betyget E | Vid behov anpassas menyerna och recepten med viss säkerhet utifrån individuella behov samt utifrån allergier och sjukdomstillstånd. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika näringsrekommendationer och deras koppling till hälsa och livsstil. | Eleven redogör utförligt för olika näringsrekommendationer och deras koppling till hälsa och livsstil. | Eleven redogör översiktligt för olika näringsrekommendationer och deras koppling till hälsa och livsstil. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för kostsituationen i Sverige och i övriga världen. | Dessutom redogör eleven utförligt för kostsituationen i Sverige och i övriga världen. | Dessutom redogör eleven översiktligt för kostsituationen i Sverige och i övriga världen. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat några etiska och miljömässiga dilemman när det gäller djurhållning, livsmedelshantering och näringsintag. | Eleven beskriver utförligt några etiska och miljömässiga dilemman när det gäller djurhållning, livsmedelshantering och näringsintag. | Eleven beskriver översiktligt några etiska och miljömässiga dilemman när det gäller djurhållning, livsmedelshantering och näringsintag. |
Eleven diskuterar dessa utförligt och nyanserat och motiverar sina ställningstaganden med nyanserade omdömen. | Eleven diskuterar dessa utförligt och motiverar sina ställningstaganden med enkla omdömen. | Eleven diskuterar dessa översiktligt och motiverar sina ställningstaganden med enkla omdömen. |
Se Betyget C | Se Betyget E | I diskussionen hänvisar eleven även till relevanta lagar och andra bestämmelser. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |