Lantbruksdjur 2 Kurskod: LANLAN02 Poäng: 100
Kursen lantbruksdjur 2 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på förmåga att planera arbetsuppgifter.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Biologisk grund
- Lantbruksdjurs exteriör och exteriörbedömning.
- Lantbruksdjurs närmiljö.
- Förebyggande djurhälsa.
- Produktionssjukdomar.
- Uppfödning av lantbruksdjur.
- Reproduktion och avel av lantbruksdjur.
- Förlossningsproblem.
Arbetsuppgifter
- Stallturer för kontroll av närmiljö, brunst, djurbeteende och djurhälsa.
- Utarbetande av skötselplaner. Bedömning av hur och när arbetsuppgifterna ska genomföras och organiseras. Genomförande av arbetsuppgifter med utgångspunkt från upprättad plan och aktuell situation.
- Planering av och arbete med dagliga rutiner i djurstallar.
- Hantering av lantbruksdjur i normalt förekommande arbetsmoment.
- Förebyggande hälsoarbete samt vård av sjuka och skadade djur.
- Skötsel av betes- och hagmarker.
- Foderinventering, foderanalys, foderstatsberäkning och planering av utfodringsstrategier.
- Funktionskontroll, service och underhåll av teknisk utrustning.
- Produkter från lantbruksdjur, produktkvalitet och livsmedelssäkerhet.
- Arbete med journalföring.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med djurskötsel.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med djurhållning.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven observerar i samband med stallturer lantbruksdjur samt redogör utförligt och nyanserat för deras utveckling, tillväxt, utseende, exteriör och beteende i olika stall och utemiljöer. | Eleven observerar i samband med stallturer lantbruksdjur samt redogör utförligt för deras utveckling, tillväxt, utseende, exteriör och beteende i olika stall och utemiljöer. | Eleven observerar i samband med stallturer lantbruksdjur samt redogör översiktligt för deras utveckling, tillväxt, utseende, exteriör och beteende i olika stall och utemiljöer. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat djurens närmiljö samt redogör utförligt och nyanserat för faktorer som bidrar till en god djurmiljö och för hur miljön kan förbättras. | Eleven beskriver också utförligt djurens närmiljö samt redogör utförligt för faktorer som bidrar till en god djurmiljö och för hur miljön kan förbättras. | Eleven beskriver också översiktligt djurens närmiljö samt redogör översiktligt för faktorer som bidrar till en god djurmiljö och för hur miljön kan förbättras. |
Dessutom identifierar eleven med säkerhet och redogör utförligt och nyanserat för aktuella djursjukdomar och förebyggande åtgärder mot ohälsa och produktionsstörningar. | Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och redogör utförligt för aktuella djursjukdomar och förebyggande åtgärder mot ohälsa och produktionsstörningar. | Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och redogör översiktligt för aktuella djursjukdomar och förebyggande åtgärder mot ohälsa och produktionsstörningar. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för lantbruksdjurs reproduktionsbiologi samt för hur avelsarbete går till. | Eleven redogör utförligt för lantbruksdjurs reproduktionsbiologi samt för hur avelsarbete går till. | Eleven redogör översiktligt för lantbruksdjurs reproduktionsbiologi samt för hur avelsarbete går till. |
Se Betyget C | Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med lantbruksdjur. | Eleven planerar i samråd med handledare arbetsuppgifter med lantbruksdjur. |
Se Betyget C | I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötselplan med utgångspunkt i djurens behov och produktionens omfattning. | I planeringen upprättar eleven en enkel skötselplan med utgångspunkt i djurens behov och produktionens omfattning. |
Eleven gör välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna i djurstallarna ska genomföras. | Eleven gör välgrundade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna i djurstallarna ska genomföras. | Eleven gör enkla bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna i djurstallarna ska genomföras. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifterna. | Eleven utför i samråd med handledare arbetsuppgifterna. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Dessutom gör eleven en foderstatsberäkning för lantbruksdjur. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Arbetet utförs på ett etiskt och säkert sätt. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
I arbetet använder eleven med säkerhet teknisk utrustning. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare daglig och periodisk tillsyn av den tekniska utrustningen och kontrollerar dess inställningar. | Eleven utför i samråd med handledare daglig och periodisk tillsyn av den tekniska utrustningen och kontrollerar dess inställningar. |
Se Betyget C | Dessutom kontrollerar eleven efter samråd med handledare planerad foderstyrning. | Dessutom kontrollerar eleven i samråd med handledare planerad foderstyrning. |
Se Betyget C | I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar ergonomiskt med lantbruksdjur, teknisk utrustning och stall. |
Se Betyget C | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. |
Eleven hanterar med säkerhet produkter från lantbruksdjur med hänsyn till produktkvalitet, smittspridning och livsmedel säkerhet. | Se Betyget E | Eleven hanterar med viss säkerhet produkter från lantbruksdjur med hänsyn till produktkvalitet, smittspridning och livsmedelssäkerhet. |
Eleven drar också välgrundade och nyanserade slutsatser om sambanden mellan produktionen och marknadens efterfrågan på produkter samt om hur produktpriser påverkar det ekonomiska resultatet och försäljningen. | Eleven drar också välgrundade slutsatser om sambanden mellan produktionen och marknadens efterfrågan på produkter samt om hur produktpriser påverkar det ekonomiska resultatet och försäljningen. | Eleven drar också enkla slutsatser om sambanden mellan produktionen och marknadens efterfrågan på produkter samt om hur produktpriser påverkar det ekonomiska resultatet och försäljningen. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur olika avelsåtgärder påverkar produktionsekonomin. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur olika avelsåtgärder påverkar produktionsekonomin. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur olika avelsåtgärder påverkar produktionsekonomin. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |