Lagerprocesser Kurskod: LAGLAP0 Poäng: 200
Kursen lagerprocesser omfattar punkterna 2–5 och 8 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Alternativa lagersystem och lagerstrukturer för gods- och varuflöden.
- Administrativa funktioner i fråga om ansvarsbestämmelser, anpassade till hantering av varor och gods i lagermiljöer.
- Hantering av varor och gods i funktionsspecifika lagermiljöer med hjälp av de maskiner och den utrustning som krävs.
- Hantering av farligt gods i olika lagermiljöer.
- Processer för orderhantering och orderplockning av varor och gods.
- Hanteringsprinciper och funktioner för maskiner och utrustning i lagermiljöer.
- Tekniska lösningar och hjälpmedel för en effektiv och rationell lager- och terminalhantering.
- Principer och regler för paketering och emballering av varor och gods. Olika förekommande förpackningsslag samt förekommande material för emballering.
- Principer och regler för vikt- och volymberäkning av gods. Högsta vikt på kollin och förpackningar samt begränsningar för stapling och övrig hantering
- Fraktberäkningsregler utifrån olika typer av gods och transportslag. Definitioner och begrepp, till exempel pallplatser, flakmeter, kubikmeter, vikt och enhetslaster.
- Hantering och upprättande av transportdokument utifrån vikt- och volymberäkning av gods samt eventuella hanteringsinstruktioner.
- Faktorer som påverkar arbetsmiljö och säkerhet i lagermiljöer. Riskbedömningar och former för systematiskt arbetsmiljöarbete.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven ger exempel på och beskriver utförligt och nyanserat olika typer av lagermiljöer. | Eleven ger exempel på och beskriver utförligt olika typer av lagermiljöer. | Eleven ger exempel på och beskriver översiktligt olika typer av lagermiljöer. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat komplexa sammanhang och relationer utifrån givna frågeställningar om ansvarsbestämmelser förknippade med fraktberäkningsregler och transportdokument. | Eleven beskriver också utförligt sammanhang och relationer utifrån givna frågeställningar om ansvarsbestämmelser förknippade med fraktberäkningsregler och transportdokument. | Eleven beskriver också översiktligt enkla sammanhang och relationer utifrån givna frågeställningar om ansvarsbestämmelser förknippade med fraktberäkningsregler och transportdokument. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat arbetsmiljöregler. | Dessutom beskriver eleven utförligt arbetsmiljöregler. | Dessutom beskriver eleven översiktligt arbetsmiljöregler. |
Eleven hanterar med säkerhet varor och gods i olika lagermiljöer. | Se Betyget E | Eleven hanterar med viss säkerhet varor och gods i olika lagermiljöer. |
Dessutom hanterar eleven i bekanta och nya situationer avancerade tekniska hjälpmedel i olika lagermiljöer. | Dessutom hanterar eleven i bekanta och delvis nya situationer tekniska hjälpmedel i olika lagermiljöer. | Dessutom hanterar eleven i bekanta situationer enkla tekniska hjälpmedel i olika lagermiljöer. |
I arbetet väljer eleven med säkerhet en strategi för paketering och emballering av gods samt följer sin planering och genomför arbetet. | Se Betyget E | I arbetet väljer eleven med viss säkerhet en strategi för paketering och emballering av gods samt följer sin planering och genomför arbetet. |
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare avancerade vikt- och volymberäkningar av gods, som underlag för övergripande kostnadskalkyler och prissättning av tjänster. | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare vikt- och volymberäkningar av gods, som underlag för övergripande kostnadskalkyler och prissättning av tjänster. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare enkla vikt- och volymberäkningar av gods, som underlag för övergripande kostnadskalkyler och prissättning av tjänster. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar ergonomiskt, säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning. |
Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat. | Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat. | Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |