Lageradministration och terminallogistik Kurskod: LAGLAG0 Poäng: 200
Kursen lageradministration och terminallogistik omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Organisation och arbetsrutiner inom lager och terminalhantering.
- Logistikens betydelse för samhället samt den inverkan på människor och miljö som olika transportslag och logistiklösningar för med sig.
- De fyra transportslagen utifrån godsslag, mängder och varuflöden.
- Olika modeller för distributions- och transportsystem där kraven på terminallogistik utgör en central del av flödet.
- Funktions- och hanteringsprinciper för transaktioner i lager, lagerrutiner och inventering.
- Funktioner för alternativa logistiklösningar, till exempel tredjepartslösningar, cross-docking och specifik terminalhantering.
- Hantering av gods i lager och terminal med hjälp av de maskiner och den utrustning som krävs.
- Planering och dimensionering av lager. Planering av olika logistiklösningar. Planering av hantering av gods på terminal.
- It-stöd kopplat till hantering i lager- och terminalsystem.
- Hantering och metoder för användning av datorstödd logistik.
- Kostnadsberäkningar.
- Lagerhanteringens betydelse för logistikkostnader och leveransservice.
- Olika transportslags fördelar och nackdelar utifrån ekonomiska och miljömässiga faktorer.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat transportbranschens struktur och förutsättningar, logistikens betydelse för samhället samt den inverkan på människor och miljö som olika transportslag och logistiklösningar för med sig. | Eleven beskriver utförligt transportbranschens struktur och förutsättningar, logistikens betydelse för samhället samt den inverkan på människor och miljö som olika transportslag och logistiklösningar för med sig. | Eleven beskriver översiktligt transportbranschens struktur och förutsättningar, logistikens betydelse för samhället samt den inverkan på människor och miljö som olika transportslag och logistiklösningar för med sig. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat processer för transaktioner och flöden i lager samt villkor och förutsättningar för lager och terminalhantering. | Eleven beskriver också utförligt processer för transaktioner och flöden i lager samt villkor och förutsättningar för lager och terminalhantering. | Eleven beskriver också översiktligt processer för transaktioner och flöden i lager samt villkor och förutsättningar för lager och terminalhantering. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat rutiner för inventeringar samt lagerhanteringens betydelse för kostnader och leveransservice. | Dessutom beskriver eleven utförligt rutiner för inventeringar samt lagerhanteringens betydelse för kostnader och leveransservice. | Dessutom beskriver eleven översiktligt rutiner för inventeringar samt lagerhanteringens betydelse för kostnader och leveransservice. |
Eleven hanterar med säkerhet gods i lager och terminal. | Se Betyget E | Eleven hanterar med viss säkerhet gods i lager och terminal. |
I arbetet använder eleven avancerade strategier för att planera lagren och terminalytorna. | I arbetet använder eleven strategier för att planera lagren och terminalytorna. | I arbetet använder eleven enkla strategier för att planera lagren och terminalytorna. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven använder it-stöd och dator för lagerhantering och dimensionering av lager. |
Dessutom använder eleven i bekanta och nya situationer avancerade tekniska lösningar för en effektiv och rationell lager- och terminalhantering. | Dessutom använder eleven i bekanta och delvis nya situationer tekniska lösningar för en effektiv och rationell lager- och terminalhantering. | Dessutom använder eleven i bekanta situationer enkla tekniska lösningar för en effektiv och rationell lager- och terminalhantering. |
Eleven utför efter samråd med handledare avancerade vikt- och volymberäkningar för olika godsslag. | Eleven utför efter samråd med handledare vikt- och volymberäkningar för olika godsslag. | Eleven utför i samråd med handledare enkla vikt- och volymberäkningar för olika godsslag. |
I arbetet ger eleven exempel på hur organisation, rutiner och lagerhantering påverkar effektivisering av varuflöden i lager samt beskriver utförligt och nyanserat hur godsflöden kan styras för en optimal disponering av ytor. | I arbetet ger eleven exempel på hur organisation, rutiner och lagerhantering påverkar effektivisering av varuflöden i lager samt beskriver utförligt hur godsflöden kan styras för en optimal disponering av ytor. | I arbetet ger eleven exempel på hur organisation, rutiner och lagerhantering påverkar effektivisering av varuflöden i lager samt beskriver översiktligt hur godsflöden kan styras för en optimal disponering av ytor. |
Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sin lagerhantering utifrån ekonomiska och miljömässiga faktorer. | Dessutom motiverar eleven utförligt sin lagerhantering utifrån ekonomiska och miljömässiga faktorer. | Dessutom motiverar eleven översiktligt sin lagerhantering utifrån ekonomiska och miljömässiga faktorer. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar ergonomiskt, säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning. |
Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat. | Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat. | Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |