Kyl- och värmepumpsteknik – installation Kurskod: KYLKYC0 Poäng: 200
Kursen kyl- och värmepumpsteknik – installation omfattar punkterna 1–2, 4 och 6–8 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Regulatorers funktion i kyl- och värmepumpssystem.
- Val av material och komponenter, deras egenskaper och funktion.
- Miljö- och arbetsmiljöaspekter på installationer av kylanläggningar.
- Montageanvisningar, ritningar och andra handlingar för kylinstallationer.
- Installation av rörsystem och elsystem.
- Installationskontroll.
- Täthetsprovning och genomgång av tryckprovning.
- Kontroll av mät- och styrutrustning.
- Tömning och fyllning av köldmedel.
- Provdrift och uppmätning av driftdata.
- Metoder för dokumentation av utför arbete.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vanliga kyl- och värmepumpanläggningars tekniska konstruktion samt komponenternas och materialens egenskaper, funktion och användningsområde. | Eleven beskriver utförligt vanliga kyl- och värmepumpanläggningars tekniska konstruktion samt komponenternas och materialens egenskaper, funktion och användningsområde. | Eleven beskriver översiktligt vanliga kyl- och värmepumpanläggningars tekniska konstruktion samt komponenternas och materialens egenskaper, funktion och användningsområde. |
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för de miljökrav som gäller verksamheten. | Eleven redogör även utförligt för de miljökrav som gäller verksamheten. | Eleven redogör även översiktligt för de miljökrav som gäller verksamheten. |
Se Betyget C | Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare installation av rör- och elsystem utifrån arbetsbeskrivningar, ritningar samt lagar och andra bestämmelser. | Eleven planerar och genomför i samråd med handledare installation av rör- och elsystem utifrån arbetsbeskrivningar, ritningar samt lagar och andra bestämmelser. |
Inför arbetet gör eleven en välgrundad riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. | Inför arbetet gör eleven en riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. | Inför arbetet gör eleven en enkel riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. |
Vidare tolkar och använder eleven med säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer samt väljer med säkerhet lämplig utrustning och metod. | Se Betyget E | Vidare tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer samt väljer med viss säkerhet lämplig utrustning och metod. |
Se Betyget C | Eleven utför arbetsuppgiften efter samråd med handledare och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven utför arbetsuppgiften i samråd med handledare och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
Se Betyget C | Efter utförd installation genomför eleven efter samråd med handledare provdrift samt mäter och dokumenterar provdata. | Efter utförd installation genomför eleven i samråd med handledare provdrift samt mäter och dokumenterar provdata. |
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete. |
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling. |
Eleven samarbetar med andra och använder nyanserat fackspråk. | Eleven samarbetar med andra och använder fackspråk. | Eleven samarbetar med andra och använder enkelt fackspråk. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |