Kraft- och värmeteknik 2 Kurskod: KRAKRA02 Poäng: 200
Kursen kraft- och värmeteknik 2 omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Ångans termodynamiska egenskaper.
- Olika ångpannors funktion och uppbyggnadssätt.
- Olika typer av överhettare.
- Kärnkraftsteknikens funktion och arbetssätt.
- Ångturbiner, kondensorer och generatorer.
- Drift och underhåll kopplat till miljö och ekonomi.
- Energiomvandling och energiproduktion vid olika driftsförhållanden.
- Beräkningsmetoder för optimering av driften.
- Vattenreningsutrustning samt provtagning, analys och dosering av matarvattenbehandling.
- Verktyg, instrument och manualer.
- Besiktningar, besiktningsprotokoll och säkerhetsföreskrifter för ångpanneanläggningar.
- Säkerhet och miljö vid energiproduktion.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad och funktion av en enkel ånganläggning. | Eleven beskriver utförligt uppbyggnad och funktion av en enkel ånganläggning. | Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad och funktion av en enkel ånganläggning. |
I beskrivningen gör eleven välgrundade och nyanserade kopplingar till relevanta naturvetenskapliga principer. | I beskrivningen gör eleven välgrundade kopplingar till relevanta naturvetenskapliga principer. | I beskrivningen gör eleven enkla kopplingar till relevanta naturvetenskapliga principer. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare vanligt förekommande praktiska arbetsuppgifter i en ånganläggning på ett säkert sätt. | Eleven utför i samråd med handledare vanligt förekommande praktiska arbetsuppgifter i en ånganläggning på ett säkert sätt. |
Eleven genomför med säkerhet avancerade energiberäkningar och ger utifrån dem välgrundade och nyanserade förslag för att optimera driften. | Eleven genomför med viss säkerhet energiberäkningar och ger utifrån dem välgrundade förslag för att optimera driften. | Eleven genomför med viss säkerhet enkla energiberäkningar och ger utifrån dem enkla förslag för att optimera driften. |
Se Betyget C | Eleven genomför efter samråd med handledare provtagning, analys och dosering av olika medier. | Eleven genomför i samråd med handledare provtagning, analys och dosering av olika medier. |
I sitt arbete hanterar och vårdar eleven verktyg och instrument med mycket gott handlag utifrån givna instruktioner och arbetsbeskrivningar. | I sitt arbete hanterar och vårdar eleven verktyg och instrument med gott handlag utifrån givna instruktioner och arbetsbeskrivningar. | I sitt arbete hanterar och vårdar eleven verktyg och instrument med visst handlag utifrån givna instruktioner och arbetsbeskrivningar. |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra samt använder ett nyanserat fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften. | I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra samt använder ett fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften. | I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra samt använder ett enkelt fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för säkerhetsföreskrifter och miljökrav. | Eleven redogör utförligt för säkerhetsföreskrifter och miljökrav. | Eleven redogör översiktligt för säkerhetsföreskrifter och miljökrav. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |