Konstruktion 2 Kurskod: KOTKOS02 Poäng: 100
Kursen konstruktion 2 omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Fördjupning i produktionstekniska förutsättningar, kvalitet och lönsamhet enligt modern produktionsfilosofi.
- Visualisering via datorbaserade verktyg och analys genom FEM (finita elementmetoden) eller simuleringar med hjälp av dator inom valt teknikområde.
- Fördjupade teknikmetoder och konstruktionsmetoder inom något eller några områden.
- Teoretiska modeller och observationer inom valt teknikområde.
- Prototyptillverkning, om det förekommer inom valt teknikområde.
- Komponenter, material, metoder och processer inom valt teknikområdet samt deras egenskaper och begränsningar vid varierande tillämpningar och miljöer.
- Mätningar, bedömningar av mätfel och mätnoggrannhet vid planering, genomförande och utvärdering samt hur mätfelsanalyser genomförs.
- Konstruktionsberäkningar inom valt teknikområde med hänsyn tagen till matematiska och teknikvetenskapliga teorier och modeller.
- Dimensionering med och utan databaserade verktyg.
- Normer och tekniska standarder samt hur något eller några standardiserade test utförs inom valt teknikområde.
- Faktorer som påverkar utformningen av produkter, till exempel tillgänglighet och säkerhetsaspekter.
- Dokumentation, redovisning och presentation av konstruktionsarbete och resultat.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för sambanden mellan befintlig teknik och teknisk utveckling samt för konstruktionsprocessen med hänsyn tagen till hållbar utveckling. | Eleven redogör utförligt för sambanden mellan befintlig teknik och teknisk utveckling samt för konstruktionsprocessen med hänsyn tagen till hållbar utveckling. | Eleven redogör översiktligt för sambanden mellan befintlig teknik och teknisk utveckling samt för konstruktionsprocessen med hänsyn tagen till hållbar utveckling. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för sambanden mellan produktionsteknik, kvalitet och lönsamhet. | Dessutom redogör eleven utförligt för sambanden mellan produktionsteknik, kvalitet och lönsamhet. | Dessutom redogör eleven översiktligt för sambanden mellan produktionsteknik, kvalitet och lönsamhet. |
Se Betyget C | Eleven planerar efter samråd med handledare konstruktion utifrån idé och skiss samt väljer relevant produktionsmetod. | Eleven planerar i samråd med handledare konstruktion utifrån idé och skiss samt väljer relevant produktionsmetod. |
Dessutom väljer eleven efter samråd med handledare lämpliga material, verktyg och komponenter för konstruktionen samt motiverar utförligt och nyanserat sina val utifrån deras egenskaper och begränsningar. | Dessutom väljer eleven efter samråd med handledare lämpliga material, verktyg och komponenter för konstruktionen samt motiverar utförligt sina val utifrån deras egenskaper och begränsningar. | Dessutom väljer eleven i samråd med handledare lämpliga material, verktyg och komponenter för konstruktionen samt motiverar översiktligt sina val utifrån deras egenskaper och begränsningar. |
I arbetet använder eleven med säkerhet tekniska begrepp, verktyg och modeller samt utför avancerade mätningar, simuleringar och test med gott resultat, både manuellt och med hjälp av datorer. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp, verktyg och modeller samt utför avancerade mätningar, simuleringar och test med tillfredsställande resultat, både manuellt och med hjälp av datorer. |
Eleven löser också med gott resultat komplexa problem och konstruktionsuppgifter samt utför avancerade beräkningar genom att använda matematiska och teknikvetenskapliga teorier och modeller. | Eleven löser också med tillfredsställande resultat problem och konstruktionsuppgifter samt utför beräkningar genom att använda matematiska och teknikvetenskapliga teorier och modeller. | Eleven löser också med tillfredsställande resultat enkla problem och konstruktionsuppgifter samt utför enkla beräkningar genom att använda grundläggande matematiska och teknikvetenskapliga teorier och modeller. |
Dessutom utför eleven med säkerhet avancerade dimensioneringar med och utan databaserade verktyg. | Dessutom utför eleven med viss säkerhet dimensioneringar med och utan databaserade verktyg. | Dessutom utför eleven med viss säkerhet enkla dimensioneringar med och utan databaserade verktyg. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven tar i sitt arbete hänsyn till standarder och normer. |
Eleven resonerar även utförligt om alternativa sätt att lösa problem och konstruktionsuppgifter. | - | - |
Eleven dokumenterar, redovisar och presenterar med säkerhet sitt eller projektgruppens konstruktionsarbete med avancerade tekniska begrepp. | Eleven dokumenterar, redovisar och presenterar med viss säkerhet sitt eller projektgruppens konstruktionsarbete med tekniska begrepp. | Eleven dokumenterar, redovisar och presenterar med viss säkerhet sitt eller projektgruppens konstruktionsarbete med enkla tekniska begrepp. |
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
I sin värdering gör eleven även välgrundade och nyanserade reflektioner om sitt arbete och resultat ur ett hållbarhetsperspektiv. | I sin värdering gör eleven även välgrundade reflektioner om sitt arbete och resultat ur ett hållbarhetsperspektiv. | - |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |