Materialteknik Kurskod: KORMAT3 Poäng: 100
Kursen materialteknik omfattar punkterna 1–4 och 6–9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisning i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Materialteknikens roll i konstruktionsarbetet.
- Fördjupning av konstruktionsmaterials tekniska, fysiska och kemiska egenskaper samt deras användningsområden.
- Metoder för materialval och deras begränsningar, samt val och utvärdering av material vid olika konstruktionsmässiga tillämpningar.
- Användning av matematiska och teknikvetenskapliga teorier och modeller för utvärdering och val av material.
- Standarder och normer i materialteknik.
- Manuella och datorstödda verktyg, till exempel materialdatabaser för inhämtning av information och användning vid val av material.
- Materials förändrade egenskaper vid framställning och bearbetning.
- Optimering av material mot olika förutsättningar som tillverkning, hållbar utveckling, lönsamhet och kvalitet.
- Materials samverkan med omgivande material och miljö. Provning av materials konstruktionsfunktion, till exempel dragprov.
- Dokumentation och redovisning av materialval och utvärdering av material.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för materialteknikens roll i konstruktionsarbetet. | Eleven redogör utförligt för materialteknikens roll i konstruktionsarbetet. | Eleven redogör övergripande för materialteknikens roll i konstruktionsarbetet. |
Eleven redogör vidare utförligt och nyanserat för materials tekniska, fysiska och kemiska egenskaper samt deras användningsområden. | Eleven redogör vidare utförligt för materials tekniska, fysiska och kemiska egenskaper samt deras användningsområden. | Eleven redogör vidare övergripande för materials tekniska, fysiska och kemiska egenskaper samt deras användningsområden. |
Dessutom resonerar eleven utförligt och nyanserat kring metoder för materialval och deras begränsningar. | Dessutom resonerar eleven utförligt kring metoder för materialval och deras begränsningar. | Dessutom resonerar eleven övergripande kring metoder för materialval och deras begränsningar. |
Eleven väljer med mycket god säkerhet material och utvärderar materialval vid olika konstruktionssammanhang. | Eleven väljer med god säkerhet material och utvärderar materialval vid olika konstruktionssammanhang. | Eleven väljer med säkerhet material och utvärderar materialval vid olika konstruktionssammanhang. |
I sitt arbete använder eleven med mycket god säkerhet relevanta matematiska och teknikvetenskapliga teorier, modeller och begrepp. | I sitt arbete använder eleven med god säkerhet relevanta matematiska och teknikvetenskapliga teorier, modeller och begrepp. | I sitt arbete använder eleven med säkerhet relevanta matematiska och teknikvetenskapliga teorier, modeller och begrepp. |
Eleven använder med mycket god säkerhet manuella och datorstödda verktyg vid val av material och utvärdering. | Eleven använder med god säkerhet manuella och datorstödda verktyg vid val av material och utvärdering. | Eleven använder med säkerhet manuella och datorstödda verktyg vid val av material och utvärdering. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven tar i sitt arbete även hänsyn till standarder och normer. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för materials ändrade egenskaper vid bearbetning. | Eleven redogör utförligt för materials ändrade egenskaper vid bearbetning. | Eleven redogör övergripande för materials ändrade egenskaper vid bearbetning. |
Eleven optimerar med mycket god säkerhet materialval mot olika förutsättningar kring tillverkning, lönsamhet, kvalitet och hållbar utveckling. | Eleven optimerar med god säkerhet materialval mot olika förutsättningar kring tillverkning, lönsamhet, kvalitet och hållbar utveckling. | Eleven optimerar med säkerhet materialval mot olika förutsättningar kring tillverkning, lönsamhet, kvalitet och hållbar utveckling. |
Eleven resonerar utförligt och nyanserat för materials samverkan med omgivande material och miljö samt använder kunskapen med mycket god säkerhet vid utvärdering av materialval. | Eleven resonerar utförligt för materials samverkan med omgivande material och miljö samt använder kunskapen med god säkerhet vid utvärdering av materialval. | Eleven resonerar övergripande för materials samverkan med omgivande material och miljö samt använder kunskapen med säkerhet vid utvärdering av materialval. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för olika provningsmetoder, för materials konstruktionsfunktion samt utför med mycket god säkerhet provning. | Eleven redogör också utförligt för olika provningsmetoder, för materials konstruktionsfunktion samt utför med god säkerhet provning. | Eleven redogör också övergripande för olika provningsmetoder, för materials konstruktionsfunktion samt utför med säkerhet provning. |
Eleven dokumenterar och redovisar motiveringar till materialval och utvärdering av material med mycket god säkerhet. | Eleven dokumenterar och redovisar med god säkerhet motiveringar till materialval och utvärdering av material. | Eleven dokumenterar och redovisar med säkerhet motiveringar till materialval och utvärdering av material. |