Konstruktionsteknik Kurskod: KORKON3 Poäng: 100
Kursen konstruktionsteknik omfattar punkterna 1–6 och 8–9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Konstruktionsprocessen och dess delar, samt sambanden mellan dem.
- Praktiskt konstruktionsarbete.
- Relevanta matematiska och teknikvetenskapliga teorier och modeller för valt teknikområde samt manuell och datorstödd tillämpning av dessa i konstruktionsarbete.
- Prototyptillverkning, om det förkommer inom valt teknikområde.
- Användning av konstruktionsverktyg för bland annat visualisering, dimensionering och dokumentation samt fördjupning av deras egenskaper och begränsningar.
- System för hantering av produktdata.
- Introduktion till konstruktionskomponenter, till exempel maskinelement, och hur de kan användas i konstruktionsarbete.
- Svenska och internationella standarder och normer vid konstruktionsarbete för till exempel komponenter, material, provning och tillverkningsunderlag.
- Vanliga konstruktionsmaterial och deras användningsområden, samt samband mellan materialval och konstruktionsfunktion.
- Skapande av berednings- och tillverkningsunderlag.
- Samspel mellan konstruktion och tillverkning, kvalitet, lönsamhet och hållbar utveckling.
- Manuell och datorstödd dimensionering och provning av konstruktionsfunktion i form av mätningar, simuleringar och test.
- Dokumentation och redovisning av konstruktionsarbete och resultat med relevanta hjälpmedel.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för konstruktionsprocessen och dess delar samt för sambanden mellan dem. | Eleven redogör utförligt för konstruktionsprocessen och dess delar samt för sambanden mellan dem. | Eleven redogör övergripande för konstruktionsprocessen och dess delar samt för sambanden mellan dem. |
Dessutom för eleven specialiserade resonemang kring några av processens delar. | Dessutom för eleven specialiserade resonemang kring någon av processens delar. | - |
Eleven planerar med mycket god säkerhet konstruktionsarbete samt löser sammansatta problem och konstruktionsuppgifter med mycket gott resultat. | Eleven planerar med god säkerhet konstruktionsarbete samt löser konstruktionsuppgifter med gott resultat. | Eleven planerar med säkerhet konstruktionsarbete samt löser sammansatta problem och konstruktionsuppgifter med tillfredställande resultat. |
Dessutom utvärderar eleven arbetet med välgrundade och nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven arbetet med välgrundade och nyanserade omdömen. | Dessutom utvärderar eleven arbetet med välgrundade omdömen. |
Eleven använder med mycket gott resultat, matematiska och teknikvetenskapliga teorier och modeller som stöd i sitt konstruktionsarbete. | Eleven använder med gott resultat, matematiska och teknikvetenskapliga teorier och modeller som stöd i sitt konstruktionsarbete. | Eleven använder med tillfredsställande resultat, matematiska och teknikvetenskapliga teorier och modeller som stöd i sitt konstruktionsarbete. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Arbetet kan utföras både med och utan datorstödda verktyg. |
Eleven använder med mycket god säkerhet konstruktionsverktyg för visualisering, dimensionering och dokumentation i sitt konstruktionsarbete samt visar specialiserade kunskaper om dess egenskaper och begränsningar. | Eleven använder med god säkerhet konstruktionsverktyg för visualisering, dimensionering och dokumentation i sitt konstruktionsarbete samt visar specialiserade kunskaper om dess egenskaper och begränsningar. | Eleven använder med säkerhet konstruktionsverktyg för visualisering, dimensionering och dokumentation i sitt konstruktionsarbete samt visar övergripande kunskaper om deras egenskaper och begränsningar. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Dessutom tar eleven i sitt arbete hänsyn till standarder och normer. |
Eleven redogör övergripande för, och visar i några fall specialiserade kunskaper om, vanliga konstruktionsmaterial och dess användningsområden. | Eleven redogör övergripande för, och visar i något fall specialiserade kunskaper om, vanliga konstruktionsmaterial och dess användningsområden. | Eleven redogör övergripande för vanliga konstruktionsmaterial och deras användningsområden. |
Eleven resonerar också utförligt och nyanserat kring sambandet mellan materialval och konstruktionsfunktion. | Eleven resonerar också utförligt kring sambandet mellan materialval och konstruktionsfunktion. | Eleven resonerar övergripande kring sambandet mellan materialval och konstruktionsfunktion. |
Eleven utarbetar berednings- och tillverkningsunderlag med mycket gott resultat. | Eleven utarbetar berednings- och tillverkningsunderlag med gott resultat. | Eleven utarbetar berednings- och tillverkningsunderlag med tillfredställande resultat. |
Eleven redogör övergripande för, och visar i några fall specialiserade kunskaper om, sambanden mellan konstruktion och tillverkning, kvalitet, lönsamhet och hållbar utveckling. | Eleven redogör övergripande för, och visar i något fall specialiserade kunskaper om, sambanden mellan konstruktion och tillverkning, kvalitet, lönsamhet och hållbar utveckling. | Eleven redogör övergripande för sambanden mellan konstruktion och tillverkning, kvalitet, lönsamhet och hållbar utveckling. |
Eleven utför med mycket god säkerhet dimensionering och provning av konstruktioner genom avancerade mätningar, simuleringar och test med mycket gott resultat, både manuellt och med hjälp av datorer. | Eleven utför med god säkerhet dimensionering och provning av konstruktioner genom mätningar, simuleringar och test med gott resultat, både manuellt och med hjälp av datorer. | Eleven utför med säkerhet dimensionering och provning av konstruktioner genom mätningar, simuleringar och test med tillfredsställande resultat, både manuellt och med hjälp av datorer. |
Eleven dokumenterar och redovisar konstruktionsarbetet och resultatet med mycket god säkerhet och med relevanta tekniska hjälpmedel. | Eleven dokumenterar och redovisar konstruktionsarbetet och resultatet med god säkerhet och med relevanta tekniska hjälpmedel. | Eleven dokumenterar och redovisar konstruktionsarbetet och resultatet med säkerhet och med relevanta tekniska hjälpmedel. |