Riktningsteknik – introduktion Kurskod: KARRIT0 Poäng: 200
Kursen riktningsteknik – introduktion omfattar punkterna 1–4 och 7–10 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Verksamhetsområden inom karosseriteknik.
- Grunderna i karosserikonstruktioners uppbyggnad och funktion samt olika skadors påverkan på olika fordonstyper.
- Introduktion till olika reparationsmetoder och sammanfogningstekniker för de olika material som ingår i en fordonskaross.
- Metoder för ytriktning med handverktyg och måttriktning med lös hydraulik.
- Mätningsteknik för karosseri, chassi och hjulvinklar.
- Introduktion till analys och diagnos av skador som underlag för val av reparationsmetod samt kostnadsberäkning.
- Verktyg och utrustning som används vid bilskadereparationer.
- Informationsmaterial från olika fordonstillverkare och fordonsdatabaser, verkstadshandböcker samt manualer på svenska och engelska.
- Begränsningar av det arbete som får utföras ur säkerhetssynpunkt. Skyddsutrustning, faror, olyckssamband och riskbedömning av egen och omgivande verksamhet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat yrkesområdet bilskadereparation samt en arbetssituation som är vanligt förekommande för bilskadereparatören. | Eleven beskriver utförligt yrkesområdet bilskadereparation samt en arbetssituation som är vanligt förekommande för bilskadereparatören. | Eleven beskriver översiktligt yrkesområdet bilskadereparation samt en arbetssituation som är vanligt förekommande för bilskadereparatören. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat karosserikonstruktioners uppbyggnad och funktion samt olika skadors påverkan på olika fordonstyper. | Dessutom beskriver eleven utförligt karosserikonstruktioners uppbyggnad och funktion samt olika skadors påverkan på olika fordonstyper. | Dessutom beskriver eleven översiktligt karosserikonstruktioners uppbyggnad och funktion samt olika skadors påverkan på olika fordonstyper. |
Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer skadereparationsarbeten. | Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer enkla skadereparationsarbeten. | Eleven utför i samråd med handledare och i bekanta situationer enkla skadereparationsarbeten. |
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer diagnostik och kostnadsberäkningar. | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer enkel diagnostik och enkla kostnadsberäkningar. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare och i bekanta situationer enkel diagnostik och enkla kostnadsberäkningar. |
I arbetet använder eleven med säkerhet relevanta arbetsmetoder och verktyg samt relevant utrustning enligt praxis. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet relevanta arbetsmetoder och verktyg samt relevant utrustning enligt praxis. |
Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt och nyanserat med hjälp av det olika reparationsmetoder och olika materials funktion och egenskaper. | Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt med hjälp av det olika reparationsmetoder och olika materials funktion och egenskaper. | Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver översiktligt med hjälp av det olika reparationsmetoder och olika materials funktion och egenskaper. |
Eleven använder med säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. |
Se Betyget C | Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt med hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd. | Eleven utför arbetet med viss hänsyn till miljö och säkerhet samt med viss hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd. |
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med säkerhet med medarbetare och kunder. | Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder. | Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder. |
I kommunikationen använder eleven med säkerhet tekniska begrepp. | Se Betyget E | I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |