Informationsteknisk arkitektur Kurskod: INAINF0 Poäng: 100
Kursen informationsteknisk arkitektur omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Krav på ett informationstekniskt system, till exempel informationssäkerhet, skalbarhet, stabilitet och tillgänglighet, och på vilka sätt dessa krav kan tillgodoses i ett informationstekniskt system.
- Uppbyggnad av system med interoperabilitet som mål med hjälp av tjänsteorienterad arkitektur.
- Ett informationstekniskt systems livscykel med behovsanalys, riskanalys, kravspecifikation, utveckling, testning, driftsättning och förvaltning.
- Nedbrytning av ett befintligt system i mindre delar och processer med hjälp av någon systemutvecklingsmetod, till exempel vattenfallsmetoden och lättrörliga metoden.
- Dokumentation av ett befintligt system och representation av detta system i något språk.
- En projektmetod och dess användning inom det informationstekniska området.
- Metoder för kvalitetsstyrning och utvärdering. System för incidenthantering och spårbarhet.
- Regelverk för it-användning med informationssäkerhet som övergripande syfte.
- System för styrning av informationstekniska system, till exempel ITIL (Information Technology Infrastructure Library).
- Entreprenörskap och kundbemötande samt kommunikation med uppdragsgivare och uppdragstagare i tal, skrift och med visuella hjälpmedel.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos vanliga informationstekniska system. | Eleven beskriver utförligt uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos vanliga informationstekniska system. | Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos vanliga informationstekniska system. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur datasäkerhet och driftsäkerhet kan uppnås. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur datasäkerhet och driftsäkerhet kan uppnås. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur datasäkerhet och driftsäkerhet kan uppnås. |
Se Betyget C | Eleven analyserar, planerar, genomför och dokumenterar efter samråd med handledare informationstekniska systems livscykel. | Eleven analyserar, planerar, genomför och dokumenterar i samråd med handledare informationstekniska systems livscykel. |
Resultatet är gott i fråga om säkerhet och kvalitet. | Se Betyget E | Resultatet är tillfredsställande i fråga om säkerhet och kvalitet. |
Se Betyget C | Eleven analyserar efter samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys. | Eleven analyserar i samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven med mycket gott handlag hård- och mjukvara på ett informationssäkert sätt. | Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven med gott handlag hård- och mjukvara på ett informationssäkert sätt. | Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven med visst handlag hård- och mjukvara på ett informationssäkert sätt. |
I arbetet hanterar eleven med säkerhet metoder och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt. | Se Betyget E | I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet metoder och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt. |
Dessutom använder eleven med säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska. | Se Betyget E | Dessutom använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla. | Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla. | Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla. |
Resultatet av arbetet är gott i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet. |
Eleven identifierar med säkerhet uppdragsgivares behov och ger välgrundade och nyanserade råd och förslag på förbättringar i informationstekniska system. | Eleven identifierar med viss säkerhet uppdragsgivares behov och ger välgrundade råd och förslag på förbättringar i informationstekniska system. | Eleven identifierar med viss säkerhet uppdragsgivares behov och ger råd och förslag på förbättringar i informationstekniska system. |
Förbättringarna tillgodoser uppdragsgivarnas behov med gott resultat. | Se Betyget E | Förbättringarna tillgodoser uppdragsgivarnas behov med tillfredsställande resultat. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation över föreslagna förbättringar. | Eleven gör en noggrann dokumentation över föreslagna förbättringar. | Eleven gör en enkel dokumentation över föreslagna förbättringar. |
Eleven kommunicerar med säkerhet med kunder, uppdragsgivare och uppdragstagare. | Se Betyget E | Eleven kommunicerar med viss säkerhet med kunder, uppdragsgivare och uppdragstagare. |
När eleven samråder med handledare bedömer eleven med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer eleven med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |