Tillämpad automationsteknik Kurskod: IDUTIL3 Poäng: 100
Kursen tillämpad automationsteknik omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Strategier för digitalisering av automatiserade processer.
- Uppbyggnad och funktion av smarta sensorer som kontinuerligt registrerar och mäter aktiviteter, utfall, prestanda och miljöfaktorer.
- Användningsområde för samarbetande robotar.
- Tolkning av standarder, begrepp, definitioner och utrustning som används vid arbete med digitalisering av automatiserade processer.
- Hantering av avancerade simulerings- och modelleringsprogram för digitaliserade automatiserade processer.
- Hantering och användning av system som hjälp för att skapa förstärkt verklighet (AR).
- Digitaliseringen ur ett livscykelperspektiv, till exempel råvarutillgång och återvinning.
- Framtida perspektiv på hållbar utveckling, arbetsmiljö och teknikens roll.
- Konfiguration för digitala gränssnitt anpassade till automatiserade processer.
- Programmering och konfiguration av autonoma och lärande system som en kombination av traditionella automationsteknologier och artificiell intelligens (AI).
- Programmering och konfiguration av molnbaserade lösningar för olika applikationer i en automatiserad process.
- Hantering, utvärdering och analys av den datamängd som genereras i digitaliserade system med avancerade analysmetoder och program.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för digitaliserade systems uppbyggnad, användningsområde, funktion och betydelse för automatiserade processer. | Eleven redogör utförligt för digitaliserade systems uppbyggnad, användningsområde, funktion och betydelse för automatiserade processer. | Eleven redogör övergripande för digitaliserade systems uppbyggnad, användningsområde, funktion och betydelse för automatiserade processer. |
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för uppbyggnad och funktion av smarta givare. | Vidare redogör eleven utförligt för uppbyggnad och funktion av smarta givare. | Vidare redogör eleven övergripande för uppbyggnad och funktion av smarta givare. |
Eleven resonerar utförligt och nyanserat för användningsområden för samarbetande robotar. | Eleven resonerar utförligt kring användningsområden för samarbetande robotar. | Eleven resonerar övergripande kring användningsområden för samarbetande robotar. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven förhåller sig till de säkerhetsföreskrifter som finns inom området. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vanligt förekommande standarder, tekniska begrepp, definitioner och utrustning som används inom digitaliserade processer. | Dessutom redogör eleven utförligt för vanligt förekommande standarder, tekniska begrepp, definitioner och utrustning som används inom digitaliserade processer. | Dessutom redogör eleven övergripande för vanligt förekommande standarder, tekniska begrepp, definitioner och utrustning som används inom digitaliserade processer. |
Eleven använder med mycket god säkerhet programverktyg för simulering och modellering av digitaliserade system. | Eleven använder med god säkerhet programverktyg för simulering och modellering av digitaliserade system. | Eleven använder med säkerhet programverktyg för simulering och modellering av digitaliserade system. |
Eleven för med mycket god säkerhet resonemang om hur digitalisering kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. | Eleven för med god säkerhet resonemang om hur digitalisering kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. | Eleven för med säkerhet resonemang om hur digitalisering kan påverka social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. |
Eleven strukturerar och utför programskrivning självständigt för kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt. | Eleven strukturerar och utför programskrivning självständigt efter samråd med handledare för kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt. | Eleven strukturerar och utför programskrivning efter samråd med handledare för kommunikation och konfiguration mellan olika system och andra enheter, internt och externt. |
Vidare genomför eleven med mycket god säkerhet kontroll före drifttagning och provkörning av program. | Vidare genomför eleven med god säkerhet kontroll före drifttagning och provkörning av program. | Vidare genomför eleven med säkerhet kontroll före drifttagning och provkörning av program. |
Se Betyget C | Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga digitaliserade system och ger välgrundade och nyanserade förslag på åtgärder. | Eleven analyserar, förbättrar och optimerar befintliga digitaliserade system och ger välgrundade förslag på åtgärder. |
Eleven bedömer komponenter, ersätter och konfigurerar självständigt defekta delar. | Eleven bedömer komponenter, ersätter och konfigurerar självständigt efter samråd med handledare defekta delar. | Eleven bedömer komponenter, ersätter och konfigurerar efter samråd med handledare defekta delar. |