Hjulutrustning – specialisering Kurskod: HJUHJT00S Poäng: 100
Kursen hjulutrustning – specialisering omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte. Kursen behandlar fördjupade färdigheter.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Bestämmelser och krav för vald typ av hjulutrustning, till exempel hjulutrustning för lantbruksmaskiner eller ATV.
- Bestämmelser för hantering av reklamationer.
- Koder och mönstertyper gällande däck.
- Risker vid val av fälgar och fälgsystem.
- Sambandet mellan fel i hjulupphängning och bromsar och däckens slitage och hållbarhet.
- Sambandet mellan val av däcktyp och säkerhet, komfort och kostnad.
- Marktryck och jordpackning vid val av däcktyp.
- Uppluftning och lufttryckets betydelse för köregenskaper, miljö och säkerhet.
- Planering och utförande av arbete efter arbetsorder, med ett systematiskt arbetssätt.
- Felsökning och diagnostisering av däck, fälgar, bromsar, hjulupphängning och styrning enligt regelverk och tillverkares rekommendationer.
- Undersökning av däckslitage, däckskador och fälgskador samt analys av skador och orsaker. Åtgärder för att förebygga slitage och skador.
- Hjulmätning, hjulvinklar, hjulinställning, till exempel fyrhjulsmätning och axeljustering.
- Demontering och montering av däck samt hjulbyte på vald fordonstyp.
- Balansering av hjul.
- Reparation av skador på däck samt val av reparationsmetod.
- Regummering.
- Dubbning, sajpning och mönsterskärning.
- Krav på kedjor, hur de får användas samt montering och reparation av kedjor och andra slirskyddssystem.
- Val av reparationsmetod enligt regelverk och tillverkarnas anvisningar.
- Arbetsmiljö, säkerhet och kvalitet.
- Kundbemötande och vägledning av kund vid val av däck, fälg och alternativ hjulutrustning utifrån användningsområde, typ av fordon, däckets uppbyggnad och funktion samt regelverk och tillverkarens rekommendationer.
- Utvärdering och dokumentation av utfört arbete.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven redogör utförligt för bestämmelser och krav som gäller för hjulutrustningar för vald fordonstyp. | Eleven redogör översiktligt för bestämmelser och krav som gäller för hjulutrustningar för vald fordonstyp. |
Se Betyget C | Dessutom redogör eleven utförligt för regler om reklamation. | Dessutom redogör eleven översiktligt för regler om reklamation. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat konstruktion och funktion hos olika hjulutrustningar för vald fordonstyp samt utförligt och nyanserat för olika hjulutrustningars betydelse för ekonomi och miljö. | Eleven beskriver utförligt konstruktion och funktion hos olika hjulutrustningar för vald fordonstyp samt utförligt för olika hjulutrustningars betydelse för ekonomi och miljö. | Eleven beskriver översiktligt konstruktion och funktion hos olika hjulutrustningar för vald fordonstyp samt översiktligt för olika hjulutrustningars betydelse för ekonomi och miljö. |
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer diagnos, montering, reparation och färdigställande av valt fordons hjulutrustning. | Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer diagnos, montering, reparation och färdigställande av valt fordons hjulutrustning. | Eleven planerar och utför i samråd med handledare och i bekanta situationer diagnos, montering, reparation och färdigställande av valt fordons hjulutrustning. |
Eleven utför också efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer avancerad hjulmätning och hjulinställning. | Eleven utför också efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer hjulmätning och hjulinställning. | Eleven utför också i samråd med handledare och i bekanta situationer enkel hjulmätning och hjulinställning. |
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer de åtgärder som krävs för att förhindra slitage och skador på valt fordons hjulutrustning. | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer de åtgärder som krävs för att förhindra slitage och skador på valt fordons hjulutrustning. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare och i bekanta situationer de åtgärder som krävs för att förhindra slitage och skador på valt fordons hjulutrustning. |
Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt och nyanserat olika materials funktion och egenskaper samt olika reparationsmetoder i förhållande till tillverkarens anvisningar och krav. | Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver utförligt olika materials funktion och egenskaper samt olika reparationsmetoder i förhållande till tillverkarens anvisningar och krav. | Eleven hittar och använder det informationsmaterial som arbetet kräver samt beskriver översiktligt olika materials funktion och egenskaper samt olika reparationsmetoder i förhållande till tillverkarens anvisningar och krav. |
Eleven använder med säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. |
Se Betyget C | Dessutom utför eleven arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt med hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd. | Dessutom utför eleven arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt med viss hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd. |
Se Betyget C | Eleven vägleder efter samråd med handledare kunder vid val av hjulutrustning. | Eleven vägleder i samråd med handledare kunder vid val av hjulutrustning. |
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med säkerhet med medarbetare och kunder. | Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder. | Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder. |
I kommunikationen använder eleven med säkerhet tekniska begrepp. | Se Betyget E | I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp. |
Eleven utvärderar arbetet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven utvärderar arbetet med nyanserade omdömen. | Eleven utvärderar arbetet med enkla omdömen. |
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation. | Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation. | Dessutom gör eleven en enkel dokumentation. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |