Branschkunskap inom handel och administration Kurskod: HANBRS0 Poäng: 100
Kursen branschkunskap inom handel och administration omfattar punkterna 1, 3, 5–6 och 8–10 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1 och 9. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Branscher, centrala yrken och arbetsuppgifter inom handels- och tjänstesektorn.
- Historik, strukturomvandling och utvecklingstendenser inom handels- och tjänstesektorn.
- Handelns och tjänsternas roll, funktion och nytta i samhälle och näringsliv.
- Informationssökning och informationsbearbetning, till exempel via internet.
- Servicekoncept, affärsmodeller och konsumtionstrender.
- Konsumentkunskap och etikfrågor.
- Lagar och andra bestämmelser inom olika branscher och områden, till exempel om arbetsrätt och diskriminering.
- Säkerhet för kunder, personal och företag.
- Miljöfrågor och miljömärkning.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat branscher, centrala yrken och arbetsuppgifter inom handels- och tjänstesektorn samt sektorns utveckling. | Eleven beskriver utförligt branscher, centrala yrken och arbetsuppgifter inom handels- och tjänstesektorn samt sektorns utveckling. | Eleven beskriver översiktligt branscher, centrala yrken och arbetsuppgifter inom handels- och tjänstesektorn samt sektorns utveckling. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat handelns och tjänsternas roll, funktion och nytta. | Dessutom beskriver eleven utförligt handelns och tjänsternas roll, funktion och nytta. | Dessutom beskriver eleven översiktligt handelns och tjänsternas roll, funktion och nytta. |
Se Betyget C | Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare enklare arbetsuppgifter inom handel med varor och tjänster. | Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare enklare arbetsuppgifter inom handel med varor och tjänster. |
Eleven utför dem med gott resultat. | Se Betyget E | Eleven utför dem med tillfredsställande resultat. |
I arbetet använder eleven med säkerhet vanligt förekommande utrustning, material, redskap, tekniker och arbetsmetoder. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet vanligt förekommande utrustning, material, redskap, tekniker och arbetsmetoder. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt lagar och andra bestämmelser. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Vidare arbetar eleven miljöanpassat samt ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. |
Se Betyget C | Detta gör eleven efter samråd med handledare. | Detta gör eleven i samråd med handledare. |
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med säkerhet både internt och externt och med korrekt fackspråk. | Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet både internt och externt och med korrekt fackspråk. | Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet både internt och externt. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |