Kost, måltid och munhälsa Kurskod: HAAKOS0 Poäng: 100
Kursen kost, måltid och munhälsa omfattar punkterna 1–2, 5 och 7–9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Näringsbehov, nutrition och nationella kostrekommendationer.
- Livsmedelshygien och hantering av livsmedel för bevarande av dess näringsinnehåll.
- Kulturella aspekter på kost och måltid samt måltidsmiljöns estetiska och psykosociala aspekter.
- Sambanden mellan kost, levnadsvanor, hälsa och välbefinnande.
- Balanserad kost och specialkost vid ohälsa, sjukdom och funktionsnedsättning.
- Functional food, dvs. livsmedel med specifika fysiologiska hälsoeffekter.
- Tillagning, iordningställande och servering av måltider.
- Svälj- och matsmältningsbesvär samt anpassning av kosten vid olika sjukdomstillstånd.
- Munhygien och munvård hos äldre och sjuka.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för människans näringsbehov och ger flera exempel på nationella rekommendationer på området. | Eleven redogör utförligt för människans näringsbehov och ger flera exempel på nationella rekommendationer inom området. | Eleven redogör översiktligt för människans näringsbehov och ger några exempel på nationella rekommendationer inom området. |
Se Betyget C | Dessutom ger eleven flera exempel på hur livsmedels kvalitet och näringsinnehåll påverkas vid hantering och förvaring. | Dessutom ger eleven några exempel på hur livsmedels kvalitet och näringsinnehåll påverkas vid hantering och förvaring. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för kostens, måltidssituationens och munhygienens betydelse för människors hälsa och välbefinnande ur fysiologiska, psykosociala, estetiska och kulturella aspekter. | Eleven redogör utförligt för kostens, måltidssituationens och munhygienens betydelse för människors hälsa och välbefinnande ur fysiologiska, psykosociala, estetiska och kulturella aspekter. | Eleven redogör översiktligt för kostens, måltidssituationens och munhygienens betydelse för människors hälsa och välbefinnande ur fysiologiska, psykosociala, estetiska och kulturella aspekter. |
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för olika former av specialkoster samt för vanliga svälj- och matsmältningsbesvär. | Eleven redogör även utförligt för olika former av specialkoster samt för vanliga svälj- och matsmältningsbesvär. | Eleven redogör även översiktligt för olika former av specialkoster samt för vanliga svälj- och matsmältningsbesvär. |
I redogörelserna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier. | Se Betyget E | I redogörelserna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier. |
Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, stöd och assistans vid måltid och munhygien med ett gott resultat. | Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, stöd och assistans vid måltid och munhygien med ett tillfredsställande resultat. | Eleven planerar och genomför, i samråd med handledare, stöd och assistans vid måltid och munvård med ett tillfredsställande resultat. |
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sitt handlingssätt utifrån olika teorier om kost och hälsa. | Eleven motiverar utförligt sitt handlingssätt utifrån olika teorier om kost och hälsa. | Eleven motiverar översiktligt sitt handlingssätt utifrån olika teorier om kost och hälsa. |
Eleven gör även en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det och sitt resultat med välgrundade och nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven gör även en noggrann dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det och sitt resultat med välgrundade omdömen. | Eleven gör även en enkel dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det och sitt resultat med enkla omdömen. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras värderingar samt attityder till kost och hälsa. | Eleven diskuterar utförligt egna och andras värderingar samt attityder till kost och hälsa. | Eleven diskuterar översiktligt egna och andras värderingar samt attityder till kost och hälsa. |
Dessutom samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet på ett yrkesetiskt sätt. | Se Betyget E | Dessutom samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett yrkesetiskt sätt. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |