Friskvård och hälsa Kurskod: HAAFRI0 Poäng: 100
Kursen friskvård och hälsa omfattar punkterna 1–3 och 5–9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors livsvillkor och hälsoeffekter ur psykosociala, socioekonomiska, kulturella, historiska och internationella aspekter samt genus- och miljöaspekter.
- Kost, näring, fysisk aktivitet och sömn.
- Stress och stresshantering.
- Missbruk och beroende.
- Sexualitet och samlevnad samt STI (sexually transmitted infections).
- Folksjukdomar och förebyggande hälsoarbete.
- Centrala begrepp och teorier, till exempel KASAM (känsla av sammanhang).
- Lagar och andra bestämmelser samt internationella överenskommelser inom hälsoområdet.
- Hälsoupplysning individuellt och i grupp.
- Hälsoprofil som verktyg.
- Hälsofrämjande program på individ- och gruppnivå.
- Kommunikation och coachning.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar människors hälsa och välbefinnande samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser. | Eleven redogör utförligt för faktorer som påverkar människors hälsa och välbefinnande samt förklarar enkla samband och drar välgrundade slutsatser. | Eleven redogör översiktligt för faktorer som påverkar människors hälsa och välbefinnande samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för några folksjukdomar samt hur de kan förebyggas och behandlas. | Dessutom redogör eleven utförligt för några folksjukdomar samt hur de kan förebyggas och behandlas. | Dessutom redogör eleven översiktligt för några folksjukdomar samt hur de kan förebyggas och behandlas. |
I redogörelserna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier. | Se Betyget E | I redogörelserna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt för internationella överenskommelser inom området. | Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt för internationella överenskommelser inom området. | Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt för internationella överenskommelser inom området. |
Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, vägledande hälsosamtal och hälsofrämjande aktiviteter med ett gott resultat. | Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, vägledande hälsosamtal och hälsofrämjande aktiviteter med ett tillfredsställande resultat. | Eleven planerar och genomför, i samråd med handledare, vägledande hälsosamtal och hälsofrämjande aktiviteter med ett tillfredsställande resultat. |
Eleven utvärderar resultatet med välgrundade och nyanserade omdömen och motiverar utförligt och nyanserat tillvägagångssättet. | Eleven utvärderar resultatet med välgrundade omdömen och motiverar utförligt tillvägagångssättet. | Eleven utvärderar resultatet med enkla omdömen och motiverar översiktligt tillvägagångssättet. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete. | Eleven gör en noggrann dokumentation av utfört arbete. | Eleven gör en enkel dokumentation av utfört arbete. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar. | Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar. | Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar. |
I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. |
Eleven kommunicerar med säkerhet i samarbete och möten med människor. | Se Betyget E | Eleven kommunicerar med viss säkerhet i samarbete och möten med människor. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |