Den unga hästens utveckling 1b Kurskod: HÄTDEN01b Poäng: 100
Kursen den unga hästens utveckling 1b omfattar punkterna 2–10 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Unghästars näringsbehov.
- Samband mellan unghästens exteriör, prestation och hållbarhet.
- Avelsmål, avelsvärde, arvbarhet och nedärvning.
- Hantering av unghästar vid visitering, sjukdom och besiktning.
- Tolkning och bedömning av olika reaktioner utifrån unghästars naturliga beteende och individuella förutsättningar.
- Träningsmetoder och arbete med unghästar i åldern 3–5 år, häst vid hand, longering, tömkörning, löshoppning, inridning, inhoppning.
- Ridning i olika miljöer.
- Träningsplanering.
- Planering och genomförande av häst- och stallskötsel utifrån dags-, vecko- och årsrutiner.
- Användning och skötsel av utrustning och hjälpmedel som används under unghästars utbildning.
- Journalföring och rapportering.
- Beräkning av foderåtgång samt upprättande av foderstat.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med hästskötsel.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med hästskötsel.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för unghästens näringsbehov. | Eleven redogör utförligt för unghästens näringsbehov. | Eleven redogör översiktligt för unghästens näringsbehov. |
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för sambandet mellan unghästens exteriör, prestation och hållbarhet. | Vidare redogör eleven utförligt för sambandet mellan unghästens exteriör, prestation och hållbarhet. | Vidare redogör eleven översiktligt för sambandet mellan unghästens exteriör, prestation och hållbarhet. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för avelsmål, avelsvärde, arvbarhet och nedärvning. | Eleven redogör utförligt för avelsmål, avelsvärde, arvbarhet och nedärvning. | Eleven redogör översiktligt för avelsmål, avelsvärde, arvbarhet och nedärvning. |
Se Betyget C | Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar. | Eleven planerar i samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar. |
Se Betyget C | I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötsel- och träningsplan med utgångspunkt i unghästars behov och verksamhetens omfattning. | I planeringen upprättar eleven en enkel skötsel- och träningsplan med utgångspunkt i unghästars behov och verksamhetens omfattning. |
Vidare gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras. | Vidare gör eleven välgrundade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras. | Vidare gör eleven enkla bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras. |
Se Betyget C | Eleven sköter och hanterar efter samråd med handledare unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. | Eleven sköter och hanterar i samråd med handledare unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. |
Se Betyget C | Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare hjälpmedel, utrustning och stall på ett ansvarsfullt och säkert sätt. | Dessutom sköter och hanterar eleven i samråd med handledare hjälpmedel, utrustning och stall på ett ansvarsfullt och säkert sätt. |
Med utgångspunkt i hästars näringsbehov upprättar eleven med säkerhet en välgrundad och utförlig foderstat. | Med utgångspunkt i hästars näringsbehov upprättar eleven med viss säkerhet en välgrundad foderstat. | Med utgångspunkt i hästars näringsbehov upprättar eleven med viss säkerhet en enkel foderstat. |
I arbetet hanterar eleven med mycket gott handlag unghästar. | I arbetet hanterar eleven med gott handlag unghästar. | I arbetet hanterar eleven med visst handlag unghästar. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
Se Betyget C | Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår vid arbete med unghästar. | Eleven löser också i samråd med handledare de problem som uppstår vid arbete med unghästar. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall. |
Eleven för noggranna och utförliga journalanteckningar över arbetet med hästar och deras skötsel samt rapporterar med säkerhet förändringar hos hästarna eller i deras miljö. | Eleven för noggranna journalanteckningar över arbetet med hästar och deras skötsel samt rapporterar med viss säkerhet förändringar hos hästarna eller i deras miljö. | Eleven för enkla journalanteckningar över arbetet med hästar och deras skötsel samt rapporterar med viss säkerhet förändringar hos hästarna eller i deras miljö. |
Se Betyget C | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |