Gränssnitt 3D Kurskod: GRÄGRN0 Poäng: 100
Kursen gränssnitt 3D omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Begreppsbildning kring och användning av virtuell och förstärkt verklighet samt tjänster utformade efter geografisk kontext.
- Genomförande av förstudier genom problemformulering utifrån kundönskemål, identifikation av målgrupper och typanvändare.
- Undersökning av tekniska förutsättningar och formulering av målsättningar och framgångskriterier.
- Genomförande av gränssnittsdesignprojekt med idégenerering, skisser, återkoppling till beställare, interaktiv prototyp, testning, dokumentation och överlämnande för implementering.
- Datorstöd för projekthantering.
- Utvecklingsverktyg för tredimensionell grafik.
- Modellering och texturer.
- Samverkan mellan tredimensionell användarmiljö, text och ljud.
- Människa–datorinteraktion (HCI) samt användbarhet och tillgänglighet.
- Metoder och teknik för navigation i tredimensionella miljöer.
- Förflyttning genom tredimensionella miljöer och interaktion med tredimensionella objekt.
- Datorsystem (ubicomp) och gränssnitt i vardagen.
- Frågor som rör integritet och etik.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven gör en genomarbetad projektplan för att utveckla ett gränssnitt till en applikation. | Eleven gör en enkel projektplan för att utveckla ett gränssnitt till enapplikation. |
Projektplanen innehåller en komplexproblemformulering utifrån kundönskemål, identifikation av målgruppenoch dess behov samt projektets tekniska förutsättningar. | Projektplanen innehåller en problemformulering utifrån kundönskemål, identifikation av målgruppen och dess behov samt projektets tekniska förutsättningar. | Projektplanen innehåller en enkel problemformuleringutifrån kundönskemål, identifikation av målgruppen och dess behov samt projektets tekniska förutsättningar. |
Eleven värderar med nyanserade omdömen sin projektplan ur flera perspektiv samt föreslår vid behov förbättringar av planen. | Eleven värderar med nyanserade omdömen sin projektplan. | Eleven värderar med enkla omdömen sin projektplan. |
Se Betyget C | Eleven utvecklar några tredimensionella objekt. | Eleven utvecklar några enkla tredimensionella objekt. |
Eleven utformar också med gott resultat navigation och interaktivitet för en virtuell miljö eller förstärkt verklighet. | Se Betyget E | Eleven utformar också med tillfredsställande resultat navigation och interaktivitet för en virtuell miljö eller förstärkt verklighet. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika datakällor som kan användas för att ge information till användaren av gränssnittet. | Dessutom redogör eleven utförligt för olika datakällor som kan användas för att ge information till användaren av gränssnittet. | Dessutom redogör eleven översiktligt för olika datakällor som kan användas för att ge information till användaren av gränssnittet. |
Eleven bearbetar gränssnittet på flera olika sätt enligt principer förvisuell design. | Eleven bearbetar gränssnittet på några olika sätt enligt principer förvisuell design. | Eleven bearbetar gränssnittet på något sätt enligt principer för visuelldesign. |
Resultatet är gott och anpassat till användarens behov utifrån flera principer för användbarhet. | Resultatet är tillfredsställande och anpassat tillanvändarens behov utifrån några principer för användbarhet. | Resultatet är tillfredsställande och anpassat till användarens behov utifrån någon enkel princip för användbarhet. |
Detta gör eleven genom att anpassa den visuella designen och interaktionen, så att gränssnittet har en god kvalitet i fråga om uppfattningsbarhet och användbarhet också för användare med funktionsnedsättningar. | Se Betyget E | Detta gör eleven genom att anpassa den visuella designen och interaktionen så att gränssnittet har en tillfredsställande kvalitet i fråga om uppfattningsbarhet och användbarhet också för användare med funktionsnedsättningar. |
Eleven följer flera av de vedertagna konventioner som finns för den typ av applikation för vilken gränssnittet är avsett. | Eleven följer några av de vedertagna konventioner som finns för den typ av applikation för vilken gränssnittet är avsett. | Eleven följer någon av de vedertagna konventioner som finns för den typ av applikation för vilken gränssnittet är avsett. |
Eleven utvecklar enhuvudsakligen interaktiv prototyp med gott resultat i fråga om funktion,utseende och användbarhet. | Se Betyget E | Eleven utvecklar enhuvudsakligen interaktiv prototyp med tillfredsställande resultat ifråga om funktion, utseende och användbarhet. |
Dessutom testar eleven prototypens användbarhet med flera metoder. | Dessutom testar eleven prototypens användbarhet med några metoder. | Dessutom testar eleven prototypens användbarhet med några enkla metoder. |
Eleven kompletterar prototypen med en stilguide som täcker flera av designens viktiga delar. | Eleven kompletterar prototypen med en stilguide som täcker några av designens viktiga delar. | Eleven kompletterar prototypen med en stilguide som täcker någon av designens viktiga delar. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat utifrån projektplanen. | Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat utifrån projektplanen. | Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt utvärderar medenkla omdömen sitt arbete och resultat utifrån projektplanen. |
Dessutom ger eleven förslag på hur arbetet kan förbättras. | - | - |
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat hur det egna gränssnittet förhåller sig till teoribildningen om människa–datorinteraktion. | I utvärderingen diskuterar eleven utförligt hur det egna gränssnittet förhåller sig till teoribildningen om människa–datorinteraktion. | Iutvärderingen diskuterar eleven översiktligt hur det egna gränssnittet förhåller sig till teoribildningen om människa–datorinteraktion. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat, utifrån några exempel ivardagen, för på vilket sätt integritet och etik har betydelse förutformningen av datorsystem, gränssnitt och tjänster utformade eftergeografisk kontext. | Eleven redogör utförligt, utifrån några exempel i vardagen, för på vilket sätt integritet och etik har betydelse för utformningen avdatorsystem, gränssnitt och tjänster utformade efter geografisk kontext. | Eleven redogör översiktligt, utifrån några exempel i vardagen, för på vilket sätt integritet och etik har betydelse för utformningen avdatorsystem, gränssnitt och tjänster utformade efter geografisk kontext. |
Dessutom hänvisar eleven i sin redogörelse tilllagar och andra bestämmelser inom området. | Se Betyget E | Dessutom hänvisar eleven i sin redogörelse till lagar och andrabestämmelser inom området. |
Eleven använder med säkerhet terminologi inom området. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet terminologi inom området. |