Gränssnittsdesign Kurskod: GRÄGRÄ0 Poäng: 100
Kursen gränssnittsdesign omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Gränssnitt för en applikation.
- Genomförande av förstudier genom problemformulering utifrån kundönskemål, identifikation av målgrupper och typanvändare, undersökning av tekniska förutsättningar och liknande applikationer samt formulering av målsättningar och framgångskriterier.
- Genomförande av gränssnittsdesignprojekt, vilket innebär idégenerering, skisser, återkoppling till beställare, interaktiv prototyp, testning, dokumentation och överlämnande för implementering.
- Datorstöd för projekthantering.
- Inhämtning och värdering av information.
- Redigering och anpassning av digital bild, film och ljud till ett gränssnitt.
- Kommunikationsteknik och textbearbetning för effektiv anpassning till relevant medium.
- Faktorer som skapar en god användarupplevelse.
- Typsnitt, färgscheman och principer för layout av gränssnitt.
- Informationsarkitektur och användarvänlig navigation.
- Konventioner och formspråk eller mönster för interaktion, inmatnings- och utmatningsmetoder och vanligt förekommande gränssnittselement, till exempel textinmatningsfält eller knappar.
- Faktorer som möjliggör kommunikation av specifika budskap.
- Principer för användbarhet samt metoder för att testa användbarhet.
- Krav på ett inkluderande gränssnitt. Riktlinjer, principer, tekniker och testning för tillgänglighet.
- Datorsystem (ubicomp) och gränssnitt i vardagen.
- Frågor som rör integritet och etik.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven gör en genomarbetad projektplan för att utveckla ett gränssnitt till en applikation. | Eleven gör en enkel projektplan för att utveckla ett gränssnitt till en applikation. |
Projektplanen innehåller en komplex problemformulering utifrån kundönskemål, identifikation av målgruppen och dess behov samt projektets tekniska förutsättningar. | Projektplanen innehåller en problemformulering utifrån kundönskemål, identifikation av målgruppen och dess behov samt projektets tekniska förutsättningar. | Projektplanen innehåller en enkel problemformulering utifrån kundönskemål, identifikation av målgruppen och dess behov samt projektets tekniska förutsättningar. |
Eleven värderar med nyanserade omdömen sin projektplan ur flera perspektiv samt föreslår vid behov förbättringar av planen. | Eleven värderar med nyanserade omdömen sin projektplan. | Eleven värderar med enkla omdömen sin projektplan. |
För att utveckla gränssnittet hämtar eleven eller skapar eleven texter, bilder och eventuell annan media samt infogar dessa i gränssnittet till applikationen. | Se Betyget E | För att utveckla gränssnittet hämtar eller skapar eleven texter, bilder och eventuell annan media samt infogar dessa i gränssnittet till applikationen. |
Eleven bearbetar gränssnittet på flera olika sätt enligt principer för visuell design. | Eleven bearbetar gränssnittet på några olika sätt enligt principer för visuell design. | Eleven bearbetar gränssnittet på något sätt enligt principer för visuell design. |
Resultatet är gott och anpassat till användarens behov utifrån flera komplexa principer för användbarhet. | Resultatet är tillfredsställande anpassat till användarens behov utifrån några principer för användbarhet. | Resultatet är tillfredsställande och anpassat till användarens behov utifrån någon enkel princip för användbarhet. |
Detta gör eleven genom att anpassa den visuella designen och interaktionen så att gränssnittet har en god kvalitet i fråga om uppfattningsbarhet och användbarhet också för användare med funktionsnedsättningar. | Se Betyget E | Detta gör eleven genom att anpassa den visuella designen och interaktionen så att gränssnittet har en tillfredsställande kvalitet i fråga om uppfattningsbarhet och användbarhet också för användare med funktionsnedsättningar. |
Dessutom för gränssnittet fram kundens önskade budskap på ett gott sätt. | Se Betyget E | Dessutom för gränssnittet fram kundens önskade budskap på ett tillfredsställande sätt. |
Eleven följer flera av de vedertagna konventioner som finns för den plattform som hon eller han arbetar med. | Eleven följer några av de vedertagna konventioner som finns för den plattform som hon eller han arbetar med. | Eleven följer någon av de vedertagna konventioner som finns för den plattform som hon eller han arbetar med. |
Eleven utvecklar en huvudsakligen interaktiv prototyp med gott resultat i fråga om funktion, utseende och användbarhet. | Se Betyget E | Eleven utvecklar en huvudsakligen interaktiv prototyp med tillfredsställande resultat i fråga om funktion, utseende och användbarhet. |
Dessutom testar eleven prototypens användbarhet med flera metoder samt återkopplar resultaten från sin testning till sin design. | Dessutom testar eleven prototypens användbarhet med några metoder. | Dessutom testar eleven prototypens användbarhet med några enkla metoder. |
Prototypen kompletteras med en stilguide som täcker flera av designens viktigaste delar. | Prototypen kompletteras med en stilguide som täcker några av designens viktigaste delar. | Prototypen kompletteras med en stilguide som täcker någon av designens viktigaste delar. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat utifrån projektplanen. | Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat utifrån projektplanen. | Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat utifrån projektplanen. |
Dessutom ger eleven förslag på hur arbetet kan förbättras. | - | - |
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat hur det egna gränssnittet förhåller sig till generella principer för hur en god användarupplevelse skapas. | I utvärderingen diskuterar eleven utförligt hur det egna gränssnittet förhåller sig till generella principer för hur en god användarupplevelse skapas. | I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt hur det egna gränssnittet förhåller sig till generella principer för hur en god användarupplevelse skapas. |
Dessutom ger eleven förslag på hur resultatet kan förbättras. | - | - |
Eleven redogör utförligt och nyanserat, utifrån några exempel i vardagen, för på vilket sätt integritet och etik har betydelse för utformningen av datorsystem och gränssnitt. | Eleven redogör utförligt, utifrån några exempel i vardagen, för på vilket sätt integritet och etik har betydelse för utformningen av datorsystem och gränssnitt. | Eleven redogör översiktligt, utifrån några exempel i vardagen, för på vilket sätt integritet och etik har betydelse för utformningen av datorsystem och gränssnitt. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Dessutom hänvisar eleven i sin redogörelse till lagar och andra bestämmelser inom området. |
Eleven använder med säkerhet terminologi inom området. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet terminologi inom området. |