Maskinell godshantering Kurskod: GODMAL0 Poäng: 200
Kursen maskinell godshantering omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Kapacitet hos lyftredskap.
- Tillsatsaggregat och bakgavellyft.
- Fraktdokument och godshandlingar.
- Kapacitetsskyltar och märkning på truckar och maskiner.
- Godsmärkning och symboler på gods som visar föraren hur godset ska hanteras, till exempel godstyngdpunkt, hanteras varsamt, denna sida upp, och slingas här.
- Körning och manövrering av lättare truckar och maskiner, till exempel hjullastare.
- Hantering och byte av redskap för olika användningsområden.
- Lyftmetoder, staplingsmetoder och förankringsmetoder.
- Uppställningsstabilitet och belastning vid lyftmoment för lastning och lossning av gods.
- Tyngdpunktsberäkning för lastning, stapling och hantering av gods.
- Lyftdiagram.
- Hantering av olika typer av lastbärare, till exempel EUR-pallen, burar och IBC-behållare.
- Aktivt arbete med säkerhetsrutiner.
- Metoder och regler för teckengivning.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat styrkan på olika lyftredskap, deras användningsområden samt lyft- och staplingsmetoder. | Eleven beskriver utförligt styrkan på olika lyftredskap, deras användningsområden samt lyft- och staplingsmetoder. | Eleven beskriver översiktligt styrkan på olika lyftredskap, deras användningsområden samt lyft- och staplingsmetoder. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat olika tillsatsaggregats uppbyggnad och funktion samt hur godsets tyngdpunkt påverkar maskinens stabilitet. | Eleven beskriver också utförligt olika tillsatsaggregats uppbyggnad och funktion samt hur godsets tyngdpunkt påverkar maskinens stabilitet. | Eleven beskriver också översiktligt olika tillsatsaggregats uppbyggnad och funktion samt hur godsets tyngdpunkt påverkar maskinens stabilitet. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat metoder och regler för teckengivning, innehållet i fraktdokument och godshandlingar samt olika symboler för godsmärkning. | Dessutom beskriver eleven utförligt metoder och regler för teckengivning, innehållet i fraktdokument och godshandlingar samt olika symboler för godsmärkning. | Dessutom beskriver eleven översiktligt metoder och regler för teckengivning, innehållet i fraktdokument och godshandlingar samt olika symboler för godsmärkning. |
Eleven manövrerar i bekanta och nya situationer lättare truckar och maskiner med redskap samt utför efter samråd med handledare säkerhetskontroller på fordon och lyftutrustning. | Eleven manövrerar i bekanta och delvis nya situationer lättare truckar och maskiner med redskap samt utför efter samråd med handledare säkerhetskontroller på fordon och lyftutrustning. | Eleven manövrerar i bekanta situationer lättare truckar och maskiner med redskap samt utför i samråd med handledare säkerhetskontroller på fordon och lyftutrustning. |
Dessutom hanterar eleven i bekanta och nya situationer lastmaskiner för mottagande och lastning av godsslag för lagerhantering eller godstransport. | Dessutom hanterar eleven i bekanta och delvis nya situationer lastmaskiner för mottagande och lastning av godsslag för lagerhantering eller godstransport. | Dessutom hanterar eleven i bekanta situationer lastmaskiner för mottagande och lastning av godsslag för lagerhantering eller godstransport. |
I arbetet utför eleven efter samråd med handledare avancerade beräkningar av godsvikt, tyngdpunkt och lyftredskapets kapacitet. | I arbetet utför eleven efter samråd med handledare beräkningar av godsvikt, tyngdpunkt och lyftredskapets kapacitet. | I arbetet utför eleven i samråd med handledare enkla beräkningar av godsvikt, tyngdpunkt och lyftredskapets kapacitet. |
Dessutom hanterar eleven med säkerhet emballage och lastbärare. | Se Betyget E | Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet emballage och lastbärare. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning. |
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat. | Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat. | Eleven samarbetar för att nå planerade resultat. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |