Fritidsmiljöer och arenor Kurskod: FRIFRS0 Poäng: 100
Kursen fritidsmiljöer och arenor omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Verksamhetsmål, riktlinjer, föreskrifter och instruktioner för arbete vid fritidsmiljöer och arenor.
- Organisation, ekonomi- och produktionsstyrning, planering, uppföljning och utvärdering av verksamheter vid fritidsmiljöer och arenor.
- Regler för idrotter samt krav på lokaler, utrustning och redskap inför träning, tävling och evenemang.
- Arbete med marknadsföring, försäljning, kundbemötande, service och värdskap utifrån gällande yrkesetik.
- Genomförande av riskanalyser och upprätthållande av ordning och säkerhet.
- Planering, genomförande, utvärdering och dokumentation av aktiviteter och arbetsuppgifter.
- Bemötande av människor i olika situationer.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat verksamheter inom fritidsmiljöer och arenor. | Eleven beskriver utförligt verksamheter inom fritidsmiljöer och arenor. | Eleven beskriver översiktligt verksamheter inom fritidsmiljöer och arenor. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven ger också exempel på mål som styr verksamheterna. |
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser. |
Se Betyget C | Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheter och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete. | Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheter och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete. |
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande, även avancerade, arbetsuppgifter efter samråd med handledare på ett yrkesmässigt sätt samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. | Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter efter samråd med handledare på ett yrkesmässigt sätt. | Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande enkla arbetsuppgifter i samråd med handledare på ett yrkesmässigt sätt. |
I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften, motiverar sina val samt diskuterar utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften, diskuterar utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I arbetet använder eleven redskap och metoder som finns angivna för uppgiften, diskuterar översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | - |
Se Betyget C | Se Betyget E | När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. |
I dokumentationen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | Se Betyget E | I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, olika aktiviteter utifrån syfte och mål. |
I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. | - | - |
Utifrån planeringen genomför eleven aktiviteterna efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. | Utifrån planeringen genomför eleven aktiviteterna efter samråd med handledare. | Utifrån planeringen genomför eleven aktiviteterna i samråd med handledare. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | - |
I arbetet interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet, i samarbete och möten med människor. | Se Betyget E | I arbetet interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet, i samarbete och möten med människor. |
Se Betyget C | När arbetet är utfört utvärderar eleven aktiviteterna med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. | När arbetet är utfört utvärderar eleven aktiviteterna med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. |
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |