Båthantering och underhåll Kurskod: FRDBAT0 Poäng: 100
Kursen båthantering och underhåll omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Olika båttyper och deras användningsområden.
- Olika båttypers konstruktion. Huvudkomponenter och uppbyggnad.
- Material som används vid underhållsarbeten och deras egenskaper.
- Utförande av periodiska arbeten, till exempel bottenbehandling, rekonditionering och frostsäkring.
- Användning av underhållsmaterial, utrustning och verktyg.
- Arbetsbeskrivningar samt enklare planeringar för att lösa arbetsuppgifter.
- Arbetsinstruktioner, servicelitteratur och informationsmaterial på svenska och engelska, inklusive digitala informationssystem.
- Yrkets fackspråk, termer och begrepp.
- Arbetsmiljö, hälsa, ergonomi och säkerhet samt riskbedömningar för arbetsuppgifterna.
- Hantering när det gäller transport, torrsättning, pallning, förvaring och sjösättning.
- Lyfthantering, regler gällande säkra lyft.
- Hantering av och regler för användande av miljöfarliga produkter.
- Metoder för att dokumentera och presentera utförda arbeten.
- Branschens utveckling och yrkets förutsättningar. Lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat fritidsbåtars huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden. | Eleven beskriver utförligt fritidsbåtars huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden. | Eleven beskriver översiktligt fritidsbåtars huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat huvudkomponenternas funktion, underhåll och hur de samverkar. | Dessutom beskriver eleven utförligt huvudkomponenternas funktion, underhåll och hur de samverkar. | Dessutom beskriver eleven översiktligt huvudkomponenternas funktion, underhåll och hur de samverkar. |
Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat olika underhållsmaterials egenskaper och funktion. | Vidare beskriver eleven utförligt olika underhållsmaterials egenskaper och funktion. | Vidare beskriver eleven översiktligt olika underhållsmaterials egenskaper och funktion. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare underhåll och service på fritidsbåtar. | Eleven utför i samråd med handledare underhåll och service på fritidsbåtar. |
Eleven gör en genomarbetad planering inför sin arbetsuppgift, samt väljer arbetsmetod, verktyg och utrustning och motiverar sina val. | Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift, samt väljer arbetsmetod, verktyg och utrustning. | Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift. |
Dessutom använder eleven arbetsmetod och med mycket gott handlag verktyg och utrustning som passar för uppgiften. | Dessutom använder eleven arbetsmetod och med gott handlag verktyg och utrustning som passar för uppgiften. | Dessutom använder eleven den arbetsmetod och med visst handlag de verktyg och den utrustning som passar för uppgiften utifrån givna instruktioner. |
Se Betyget C | Under arbetet hanterar eleven efter samråd med handledare fritidsbåtar i vatten och på land på ett säkert och miljömedvetet sätt. | Under arbetet hanterar eleven i samråd med handledare fritidsbåtar i vatten och på land på ett säkert och miljömedvetet sätt. |
I arbetet använder eleven med säkerhet den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. |
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. | Se Betyget E | I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. |
I samband med arbetet gör eleven en välgrundad riskbedömning. | I samband med arbetet gör eleven en riskbedömning. | I samband med arbetet gör eleven en enkel riskbedömning. |
Se Betyget C | Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete. | Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. | Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat yrkets förutsättningar och de lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. | Eleven beskriver utförligt yrkets förutsättningar och de lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. | Eleven beskriver översiktligt yrkets förutsättningar och de lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |