Fotografisk bild 4 Kurskod: FOTFOT04 Poäng: 100
Kursen fotografisk bild 4 omfattar punkterna 1–7 och 9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 2. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Fotografens konstnärliga process.
- Utrustning och teknik.
- Foto som konstnärlig uttrycksform.
- Initiering, planering och genomförande av fördjupat fotografiskt projekt.
- Portföljarbete som arbetsmetod och redovisningsform.
- Den fotografiska bilden, rum och rumslighet.
- Fotografiets berättartraditioner – narration.
- Den fotografiska bilden i det offentliga rummet.
- Yrkesmässiga begrepp.
- Samtida fotografer i Sverige och världen.
- Nationell och internationell fotografisk upphovsrätt.
- Etiska frågeställningar och internationella konventioner.
- Entreprenörskap och företagande.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den fotografiska konstnärliga processen. | Eleven redogör utförligt för den fotografiska konstnärliga processen. | Eleven redogör översiktligt för den fotografiska konstnärliga processen. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de möjligheter som val av utrustning ger. | Dessutom redogör eleven utförligt för de möjligheter som val av utrustning ger. | Dessutom redogör eleven översiktligt för de möjligheter som val av utrustning ger. |
Eleven initierar, planerar och genomför efter samråd med handledare och med mycket gott handlag ett eget fördjupat projekt. | Eleven initierar, planerar och genomför efter samråd med handledare och med gott handlag ett eget fördjupat projekt. | Eleven initierar, planerar och genomför i samråd med handledare och med visst handlag ett eget fördjupat projekt. |
Eleven definierar projektets syfte samt gör en genomarbetad projektplan och väljer med säkerhet adekvat utrustning och teknik. | Eleven definierar projektets syfte samt gör en genomarbetad projektplan och väljer med viss säkerhet adekvat utrustning och teknik. | Eleven definierar projektets syfte samt gör en enkel projektplan och väljer med viss säkerhet adekvat utrustning och teknik. |
Resultatet av projektet är av god teknisk och estetisk kvalitet samt binder på ett gott sätt samman innehåll och form till ett enhetligt och personligt uttryck av syftet. | Se Betyget E | Resultatet av projektet är av tillfredsställande teknisk och estetisk kvalitet samt binder på ett tillfredsställande sätt samman innehåll och form till ett enhetligt och personligt uttryck av syftet. |
I arbetet gör eleven avancerade experiment med fotografiet som konstnärlig uttrycksform. | I arbetet gör eleven experiment med fotografiet som konstnärlig uttrycksform. | I arbetet gör eleven enkla experiment med fotografiet som konstnärlig uttrycksform. |
Eleven motiverar utförligt och nyanserat de val som har gjorts för att uppnå det avsedda konstnärliga uttrycket. | Eleven motiverar utförligt de val som har gjorts för att uppnå det avsedda konstnärliga uttrycket. | Eleven motiverar översiktligt de val som har gjorts för att uppnå det avsedda konstnärliga uttrycket. |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat på vilket sätt det egna arbetet förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap utifrån det avsedda syftet. | Dessutom diskuterar eleven utförligt på vilket sätt det egna arbetet förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap utifrån det avsedda syftet. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt på vilket sätt det egna arbetet förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap utifrån det avsedda syftet. |
Eleven använder med säkerhet portföljarbete som arbetsmetod och redovisningsform. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet portföljarbete som arbetsmetod och redovisningsform. |
Eleven resonerar utförligt och nyanserat, utifrån välgrundade och nyanserade exempel, kring möjligheter och betydelser som utformning av fotografi och rum ger. | Eleven resonerar utförligt, utifrån välgrundade exempel, kring möjligheter och betydelser som utformning av fotografi och rum ger. | Eleven resonerar översiktligt, utifrån enkla exempel, kring möjligheter och betydelser som utformning av fotografi och rum ger. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat, utifrån bildexempel, fotografiets berättartraditioner, med betoning på narration. | Dessutom beskriver eleven utförligt, utifrån bildexempel, fotografiets berättartraditioner, med betoning på narration. | Dessutom beskriver eleven översiktligt, utifrån bildexempel, fotografiets berättartraditioner, med betoning på narration. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat och hanterar med säkerhet fotografi i det offentliga rummet. | Eleven diskuterar utförligt och hanterar med viss säkerhet fotografi i det offentliga rummet. | Eleven diskuterar översiktligt och hanterar med viss säkerhet fotografi i det offentliga rummet. |
I redogörelser, beskrivningar och diskussioner använder eleven med säkerhet nyanserade yrkesmässiga begrepp. | I redogörelser, beskrivningar och diskussioner använder eleven med viss säkerhet yrkesmässiga begrepp. | I redogörelser, beskrivningar och diskussioner använder eleven med viss säkerhet enkla yrkesmässiga begrepp. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för samtida fotografer i Sverige och världen. | Eleven redogör utförligt för samtida fotografer i Sverige och världen. | Eleven redogör översiktligt för samtida fotografer i Sverige och världen. |
Se Betyget C | Eleven redogör även utförligt för nationell och internationell fotografisk upphovsrätt. | Eleven redogör även översiktligt för nationell och internationell fotografisk upphovsrätt. |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat etiska frågeställningar med stöd av internationella konventioner. | Dessutom diskuterar eleven utförligt etiska frågeställningar med stöd av internationella konventioner. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt etiska frågeställningar med stöd av internationella konventioner. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vad entreprenörskapet innebär för fotografer som individer och företagare samt för betydelsen av entreprenörskap inom organisationer. | Eleven redogör utförligt för vad entreprenörskapet innebär för fotografer som individer och företagare samt för betydelsen av entreprenörskap inom organisationer. | Eleven redogör översiktligt för vad entreprenörskapet innebär för fotografer som individer och företagare samt för betydelsen av entreprenörskap inom organisationer. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |