Formgivning 1 Kurskod: FOMFOR01S Poäng: 100
Kursen formgivning 1 omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1–5 och 7. I kursen behandlas grundläggande kunskaper inom valt eller valda material.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Grundläggande hantverksmässigt arbete i ett eller flera valda material. Exempel på material kan vara trä, tyg eller glas.
- Enkla bearbetningsmetoder, användningsområden och verktyg.
- Grundläggande färg- och formlära.
- Introduktion i formgivningsprocessen och formgivningens grundläggande uttrycksmöjligheter, till exempel färg, form och material.
- Det valda materialets egenskaper.
- Grundläggande värdering av formgivning i relation till intentioner.
- Relevanta begrepp.
- Traditionell och samtida formgivning.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller för formgivningsområdet.
- Säkerhet och arbetsmiljö för maskiner och verktyg samt materials miljöpåverkan.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven arbetar och experimenterar i valt material på ett hantverksmässigt sätt och prövar olika angreppssätt. | Eleven arbetar i valt material och prövar olika angreppssätt. |
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag såväl etablerade som nya tillvägagångssätt, verktyg och metoder för att forma materialet efter intentionen. | I arbetet använder eleven med gott handlag etablerade tillvägagångssätt, verktyg och metoder för att forma materialet efter intentionen. | I arbetet använder eleven med visst handlag etablerade tillvägagångssätt, verktyg och metoder för att forma materialet efter intentionen. |
Under arbetets gång löser eleven efter samråd med handledare komplexa problem som uppstår. | Under arbetets gång löser eleven efter samråd med handledare problem som uppstår. | Under arbetets gång löser eleven i samråd med handledare enkla problem som uppstår. |
Eleven använder och kombinerar med säkerhet färg och form för att understryka ett uttryck eller en funktion. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet färg och form för att understryka ett uttryck eller en funktion. |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat hur valet av färg och form har påverkat uttrycket eller funktionen. | Dessutom diskuterar eleven utförligt hur valet av färg och form har påverkat uttrycket eller funktionen. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt hur valet av färg och form har påverkat uttrycket eller funktionen. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur hon eller han har utnyttjat materialets egenskaper i sin formgivning. | Eleven redogör utförligt för hur hon eller han har utnyttjat materialets egenskaper i sin formgivning. | Eleven redogör översiktligt för hur hon eller han har utnyttjat materialets egenskaper i sin formgivning. |
Eleven visar upp och ställer ut egna formgivna produkter och redogör utförligt och nyanserat för arbetsgången. | Eleven visar upp och ställer ut egna formgivna produkter och redogör utförligt för arbetsgången. | Eleven visar upp och ställer ut egna formgivna produkter och redogör översiktligt för arbetsgången. |
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sin egen och andras formgivning och arbetsprocess samt ger förslag på hur den egna arbetsprocessen kan förbättras. | Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sin egen och andras formgivning och arbetsprocess. | Dessutom värderar eleven med enkla omdömen sin egen och andras formgivning och arbetsprocess. |
I värderingen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | Se Betyget E | I värderingen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat uttrycken i traditionell och samtida formgivning samt hur den egna formgivningen förhåller sig till dem. | Eleven diskuterar utförligt uttrycken i traditionell och samtida formgivning samt hur den egna formgivningen förhåller sig till dem. | Eleven diskuterar översiktligt uttrycken i traditionell och samtida formgivning samt hur den egna formgivningen förhåller sig till dem. |
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som gäller för formgivningsområdet. | Se Betyget E | Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som gäller för formgivningsområdet. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Dessutom använder eleven maskiner och verktyg på ett arbetsmiljömässigt säkert sätt samt hanterar material med tanke på dess miljöpåverkan. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |