Fordon och redskap Kurskod: FOHFOR0 Poäng: 100
Kursen fordon och redskap omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 2 och 3.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Teknisk grund
- Konstruktions- och funktionsbeskrivningar samt användningsområden för olika fordon och för teknisk utrustning.
- Fordonskomponenter och systemfunktioner.
- Instrumentering.
- Motorbränslen och smörjmedel.
- Daglig tillsyn, periodisk kontroll och service.
Körning
- Körning av fordon och av fordon med tillkopplade redskap för att genomföra förekommande arbetsuppgifter.
- Körning av fordon och fordonskombinationer på väg.
- Tillämpning av trafikföreskrifter.
- Användning av fordonets reglage samt tolkning av instrument.
- Hantering av tilläggsutrustning.
- Inställning av förarplatsens utrustning för ergonomisk, effektiv och säker körning.
- Användning av instruktions- och handböcker vid körning och tillsyn.
- Ekonomisk körteknik.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi och arbetsmiljö i samband med körning av fordon.
- Säkerhetskontroll inför användning av fordon, redskap och tilläggsutrustning.
- Brandförebyggande åtgärder.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat konstruktion och funktion av samt användningsområden för olika fordon och för teknisk utrustning. | Eleven beskriver utförligt konstruktion och funktion av samt användningsområden för olika fordon och för teknisk utrustning. | Eleven beskriver översiktligt konstruktion och funktion av samt användningsområden för olika fordon och för teknisk utrustning. |
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade samband mellan service, funktion och ekonomi. | Beskrivningen innehåller välgrundade samband mellan service, funktion och ekonomi. | Beskrivningen innehåller enkla samband mellan service, funktion och ekonomi. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för fordonets olika reglage och instrument och hur de används. | Eleven redogör också utförligt för fordonets olika reglage och instrument och hur de används. | Eleven redogör också översiktligt för fordonets olika reglage och instrument och hur de används. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur olika funktioner styrs och kontrolleras med hjälp av digital och annan teknisk utrustning. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur olika funktioner styrs och kontrolleras med hjälp av digital och annan teknisk utrustning. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur olika funktioner styrs och kontrolleras med hjälp av digital och annan teknisk utrustning. |
Se Betyget C | Eleven följer arbetsinstruktioner och kör och manövrerar efter samråd med handledare fordon med tillkopplade redskap. | Eleven följer arbetsinstruktioner och kör och manövrerar i samråd med handledare fordon med tillkopplade redskap. |
Se Betyget C | Eleven kör och manövrerar också efter samråd med handledare fordon och fordonskombinationer på väg och följer då trafikföreskrifterna. | Eleven kör och manövrerar också i samråd med handledare fordon och fordonskombinationer på väg och följer då trafikföreskrifterna. |
Eleven använder med mycket gott handlag teknisk utrustning samt utför efter samråd med handledare service, underhåll och enklare reparationer av fordonen och utrustningen. | Eleven använder med gott handlag teknisk utrustning samt utför efter samråd med handledare service, underhåll och enklare reparationer av fordonen och utrustningen. | Eleven använder med visst handlag teknisk utrustning samt utför i samråd med handledare service, underhåll och enklare reparationer av fordonen och utrustningen. |
Se Betyget C | Dessutom ställer eleven efter samråd med handledare in förarplatsen för en ergonomisk, effektiv och säker körning samt utför efter samråd med handledare kontroller av sina inställningar. | Dessutom ställer eleven i samråd med handledare in förarplatsen för en ergonomisk, effektiv och säker körning samt utför i samråd med handledare kontroller av sina inställningar. |
Se Betyget C | I arbetet använder eleven efter samråd med handledare instruktions- och handböcker. | I arbetet använder eleven i samråd med handledare instruktions- och handböcker. |
Se Betyget C | Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med fordonen och utrustningen samt kör miljömässigt och ekonomiskt. |
Se Betyget C | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |