Fiske 3 Kurskod: FISFIS03 Poäng: 100
Kursen fiske 3 omfattar punkterna 1, 3–6 och 8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper inom valt specialområde inom fiske.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Planering, genomförande och uppföljning av fiske inom specialområdet. Ekonomiska kalkyler.
- Verksamhetsplaner inom specialområdet.
- Miljöaspekter och produktkvalitet.
- Ergonomi, arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med fiske inom specialområdet.
- Lagar och andra bestämmelser inom specialområdet.
- Förutsättningar för fiske, marknad och arbetsmarknad inom specialområdet.
- Utvecklingsmöjligheter inom specialområdet, nya fångstplatser, nya fiskarter, ny teknik och nya användningsområden för de fångade produkterna.
- Informationssökning och presentationer inom specialområdet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för förutsättningar för fiske inom specialområdet samt beskriver utförligt och nyanserat vilka faktorer som påverkar det ekonomiska resultatet. | Eleven redogör utförligt för förutsättningar för fiske inom specialområdet samt beskriver utförligt vilka faktorer som påverkar det ekonomiska resultatet. | Eleven redogör översiktligt för förutsättningar för fiske inom specialområdet samt beskriver översiktligt vilka faktorer som påverkar det ekonomiska resultatet. |
Eleven upprättar efter samråd med handledare en plan för ett specialområde inom fiske med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar utförligt och nyanserat sina val i planen. | Eleven upprättar efter samråd med handledare en plan för ett specialområde inom fiske med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar utförligt sina val i planen. | Eleven upprättar i samråd med handledare en plan för ett specialområde inom fiske med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar översiktligt sina val i planen. |
Planen innehåller en avancerad ekonomisk kalkyl utifrån krav på produktkvalitet och försäljningsmöjligheter. | Planen innehåller en ekonomisk kalkyl utifrån krav på produktkvalitet och försäljningsmöjligheter. | Planen innehåller en enkel ekonomisk kalkyl utifrån krav på produktkvalitet och försäljningsmöjligheter. |
Se Betyget C | Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras för ett optimalt fiske. | Eleven bedömer i samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras för ett optimalt fiske. |
Se Betyget C | Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter enligt planen och använder yrkesmässiga metoder, redskap och annan teknisk utrustning. | Eleven organiserar, planerar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter enligt planen och använder yrkesmässiga metoder, redskap och annan teknisk utrustning. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
Se Betyget C | I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen. |
Se Betyget C | Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. |
Se Betyget C | När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare aktuella redskap och teknisk utrustning. | När arbetet är utfört vårdar eleven i samråd med handledare aktuella redskap och teknisk utrustning. |
Se Betyget C | Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en loggbok. | Dessutom upprättar eleven i samråd med handledare en loggbok. |
I samband med fiske beskriver eleven utförligt och nyanserat vilka försäljningsmöjligheter som finns för olika fiskprodukter. | I samband med fiske beskriver eleven utförligt vilka försäljningsmöjligheter som finns för olika fiskprodukter. | I samband med fiske beskriver eleven översiktligt vilka försäljningsmöjligheter som finns för olika fiskprodukter. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika fångstplatser, fångade produkter och utvecklingsmöjligheter inom specialområdet. | Dessutom beskriver eleven utförligt olika fångstplatser, fångade produkter och utvecklingsmöjligheter inom specialområdet. | Dessutom beskriver eleven översiktligt olika fångstplatser, fångade produkter och utvecklingsmöjligheter inom specialområdet. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |