Film- och tv-produktion 2 Kurskod: FILFIL02 Poäng: 100
Kursen film- och tv-produktion 2 omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Dokumentärproduktioner och reklamfilm. Hur de planeras, genomförs och utvärderas.
- Inspelnings- och redigeringsteknikens mer avancerade och manuella funktioner för bild och ljud.
- Publicering på olika distributionsplattformar, bildformat och bildupplösningar.
- Manusarbete från idé, research och källkritik till synopsis, bildmanus och färdigt manus.
- Intervjuteknik, till exempel processintervju och aktivt lyssnande.
- Orientering om ljussättning.
- Berättande med bild. Hur dramaturgi, berättarteknik och berättarkomponeneter används för att berätta en historia eller förmedla en känsla.
- Dramaturgi med inriktning mot dramatiskt och episkt berättande.
- Estetiska och etiska perspektiv. Hur de påverkar form och innehåll.
- Målgruppstänkande. Hur det påverkar form och innehåll.
- Kostnadsramar för produktioner, vad det innebär att arbeta inom givna tidsramar och på vilket sätt det påverkar kvaliteten.
- Marknadsföringslagen med betoning på reklam samt yttrandefrihetslagen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven gör en genomarbetad planering av sitt arbete samt genomför och distribuerar efter samråd med handledare film- och tv- produktioner med hjälp av inspelnings- och redigeringsteknikens avancerade och manuella funktioner. | Eleven gör en genomarbetad planering av sitt arbete samt genomför och distribuerar efter samråd med handledare film- och tv- produktioner med hjälp av inspelnings- och redigeringsteknikens avancerade funktioner. | Eleven gör en enkel planering av sitt arbete samt genomför och distribuerar i samråd med handledare film- och tv- produktioner med hjälp av inspelnings- och redigeringsteknikens enkla funktioner. |
I arbetet använder eleven tekniken med säkerhet för att påverka delar av produktionen. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven tekniken med viss säkerhet för att påverka delar av produktionen. |
Eleven använder flera film- och tv-produktionsmetoder för att få underlag till produktioner och tar fram ett genomarbetat manus som följs. | Eleven använder några film- och tv-produktionsmetoder för att få underlag till produktioner och tar fram ett genomarbetat manus som till viss del följs. | Eleven använder någon enkel film- och tv-produktionsmetod för att få underlag till produktioner och tar fram ett enkelt manus som till viss del följs. |
I samband med researcharbetet gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av informationens användbarhet utifrån syftet. | I samband med researcharbetet gör eleven en välgrundad bedömning av informationens användbarhet utifrån syftet. | I samband med researcharbetet gör eleven en enkel bedömning av informationens användbarhet utifrån syftet. |
I film- och tv-produktioner använder eleven med säkerhet flera berättartekniker, berättarkomponenter eller dramaturgiska grepp. | I film- och tv-produktioner använder eleven med viss säkerhet några berättartekniker, berättarkomponenter eller dramaturgiska grepp. | I film- och tv-produktioner använder eleven med viss säkerhet någon berättarteknik, berättarkomponent eller något dramaturgiskt grepp. |
Produktionen uppvisar en god kvalitet och ett kreativt bildspråk. | Se Betyget E | Produktionen uppvisar en tillfredsställande kvalitet. |
Se Betyget C | I arbetet samarbetar eleven med andra för att nå planerade mål samt löser under arbetets gång efter samråd med handledare uppkomna problem. | I arbetet samarbetar eleven med andra för att nå planerade mål samt löser under arbetets gång i samråd med handledare uppkomna problem. |
Dessutom intar eleven vid behov olika arbetsroller i gruppen. | - | - |
Eleven arbetar inom givna ramar och ger nyanserade omdömen om vilka konsekvenser ramarna har för produktionen. | Eleven arbetar inom givna ramar. | Eleven arbetar till viss del inom givna ramar. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den berättarteknik, de berättarkomponenter och de dramaturgiska grepp som hon eller han använt i sin produktion samt drar välgrundade och nyanserade slutsatser om på vilket sätt de bidragit till önskvärt resultat. | Eleven redogör utförligt för den berättarteknik, de berättarkomponenter och de dramaturgiska grepp som hon eller han använt i sin produktion samt drar välgrundade slutsatser om på vilket sätt de bidragit till önskvärt resultat. | Eleven redogör översiktligt för den berättarteknik, de berättarkomponenter och de dramaturgiska grepp som hon eller han använt i sin produktion samt drar enkla slutsatser om på vilket sätt de bidragit till önskvärt resultat. |
Dessutom ger eleven välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras. | - | - |
Eleven gör även en komplex analys och utvärdering av film- och tv-produktioner som inbegriper välgrundade och nyanserade resonemang om målgruppsanpassning, estetiska uttryck och etiska aspekter. | Eleven gör även en analys och utvärdering av film- och tv-produktioner som inbegriper välgrundade resonemang om målgruppsanpassning, estetiska uttryck och etiska aspekter. | Eleven gör även en enkel analys och utvärdering av film- och tv-produktioner som inbegriper enkla resonemang om målgruppsanpassning, estetiska uttryck och etiska aspekter. |
Eleven använder med säkerhet fackspråksuttryck i sitt arbete och i sina bedömningar, redogörelser och analyser. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet fackspråksuttryck i sitt arbete och i sina bedömningar, redogörelser och analyser. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för grundläggande lagar, andra bestämmelser och överenskommelser inom området och för deras konsekvenser för den egna film- och tv-produktionen. | Eleven redogör utförligt för grundläggande lagar, andra bestämmelser och överenskommelser inom området och för deras konsekvenser för den egna film- och tv-produktionen. | Eleven redogör översiktligt för grundläggande lagar, andra bestämmelser och överenskommelser inom området. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |