Filmproduktion Kurskod: FILFIL0 Poäng: 100
Kursen filmproduktion omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i filmproduktion.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Produktionsplanering och budgetering med betoning på fiktiva produktioner samt olika filmstöd. Hur det går till att besätta roller och reka platser.
- Inspelning av bild och ljud samt ljussättning med betoning på fiktion. Hur arbetsprover kan utformas.
- Olika inspelningstekniker, till exempel kran, räls och steadycam.
- Digital efterbearbetning och specialeffekter, till exempel färgkorrigering, compositing och ljudmix.
- Publicering på olika distributionsplattformar, bildformat och bildupplösningar med betoning på fiktion.
- Manusarbete och dramaturgisk bearbetning till bildmanus med betoning på gestaltade fiktiva produktioner.
- Berättarkomponenter som scenografi, kostym och smink.
- Regi.
- Samverkan mellan olika yrkesroller i samband med inspelning av fiktion.
- Innehåll, form, teknik och målgrupp i gestaltande produktioner ur ett estetiskt och etiskt perspektiv.
- Avtal och kontrakt samt bestämmelser och överenskommelser med betoning på fiktion.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven gör en genomarbetad planering av sitt arbete samt genomför och distribuerar efter samråd med handledare filmproduktioner med hjälp av inspelnings- och redigeringsteknikens avancerade och manuella funktioner. | Eleven gör en genomarbetad planering av sitt arbete samt genomför och distribuerar efter samråd med handledare filmproduktioner med hjälp av inspelnings- och redigeringsteknikens avancerade funktioner. | Eleven gör en enkel planering av sitt arbete samt genomför och distribuerar i samråd med handledare filmproduktioner med hjälp av inspelnings- och redigeringsteknikens enkla funktioner. |
I arbetet använder eleven tekniken med säkerhet för att påverka delar av produktionen. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven tekniken med viss säkerhet för att påverka delar av produktionen. |
Eleven använder flera filmproduktionsmetoder för att få underlag till produktioner och tar fram ett genomarbetat manus som följs. | Eleven använder några filmproduktionsmetoder för att få underlag till produktioner och tar fram ett genomarbetat manus som till viss del följs. | Eleven använder någon enkel filmproduktionsmetod för att få underlag till produktioner och tar fram ett enkelt manus som till viss del följs. |
I samband med researcharbetet gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av informationens användbarhet utifrån syftet. | I samband med researcharbetet gör eleven en välgrundad bedömning av informationens användbarhet utifrån syftet. | I samband med researcharbetet gör eleven en enkel bedömning av informationens användbarhet utifrån syftet. |
I filmproduktioner använder eleven med säkerhet flera berättartekniker, berättarkomponenter eller dramaturgiska grepp. | I filmproduktioner använder eleven med viss säkerhet några berättartekniker, berättarkomponenter eller dramaturgiska grepp. | I filmproduktioner använder eleven med viss säkerhet någon berättarteknik, berättarkomponent eller något dramaturgiskt grepp. |
Produktionen uppvisar en god kvalitet och ett kreativt bildspråk. | Se Betyget E | Produktionen uppvisar en tillfredsställande kvalitet. |
Se Betyget C | I arbetet samarbetar eleven med andra för att nå planerade mål samt löser under arbetets gång efter samråd med handledare uppkomna problem. | I arbetet samarbetar eleven med andra för att nå planerade mål samt löser under arbetets gång i samråd med handledare uppkomna problem. |
Dessutom intar eleven vid behov olika arbetsroller i gruppen. | - | - |
Eleven arbetar inom givna ramar och ger nyanserade omdömen om vilka konsekvenser ramarna har för produktionen. | Eleven arbetar inom givna ramar. | Eleven arbetar till viss del inom givna ramar. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den berättarteknik, de berättarkomponenter och de dramaturgiska grepp som hon eller han använt i sin produktion samt drar välgrundade och nyanserade slutsatser om på vilket sätt de bidragit till önskvärt resultat. | Eleven redogör utförligt för den berättarteknik, de berättarkomponenter och de dramaturgiska grepp som hon eller han använt i sin produktion samt drar välgrundade slutsatser om på vilket sätt de bidragit till önskvärt resultat. | Eleven redogör översiktligt för den berättarteknik, de berättarkomponenter och de dramaturgiska grepp som hon eller han använt i sin produktion samt drar enkla slutsatser om på vilket sätt de bidragit till önskvärt resultat. |
Dessutom ger eleven välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras. | - | - |
Eleven gör även en komplex analys och utvärdering av filmproduktioner som inbegriper välgrundade och nyanserade resonemang om målgruppsanpassning, estetiska uttryck och etiska aspekter. | Eleven gör även en analys och utvärdering av filmproduktioner som inbegriper välgrundade resonemang om målgruppsanpassning, estetiska uttryck och etiska aspekter. | Eleven gör även en enkel analys och utvärdering av filmproduktioner som inbegriper enkla resonemang om målgruppsanpassning, estetiska uttryck och etiska aspekter. |
Eleven använder med säkerhet fackspråksuttryck i sitt arbete och i sina bedömningar, redogörelser och analyser. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet fackspråksuttryck i sitt arbete och i sina bedömningar, redogörelser och analyser. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för grundläggande lagar, andra bestämmelser och överenskommelser inom området och för deras konsekvenser för den egna filmproduktionen. | Eleven redogör utförligt för grundläggande lagar, andra bestämmelser och överenskommelser inom området och för deras konsekvenser för den egna filmproduktionen. | Eleven redogör översiktligt för grundläggande lagar, andra bestämmelser och överenskommelser inom området. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |