Fiskevård 1 Kurskod: FIKFIS01 Poäng: 100
Kursen fiskevård 1 omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1 och 5.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Identifiering, beskrivning och namngivning av vanliga svenska fiskarter.
- Fiskars miljökrav, naturliga dynamik och utbredning.
- Fiskevårdande metoder, till exempel utsättning av fisk, fiske, biotopförbättringar samt restaurering av fiskvägar, kantzoner och vattenkvaliteten.
- Verksamheter som påverkar fiskbestånden negativt.
- Intressemotsättningar i samband med fiskevård, till exempel vattenkraft, kulturminnen och naturvård.
- Handhavande och skötsel av utrustning.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet.
- Lagar och andra bestämmelser, till exempel fiske- och fiskevårdslagstiftning och miljölagstiftning.
- Fiskeribiologiska undersökningar i fält.
- Provtagning samt analys av biologiska, fysikaliska, hydrologiska och kemiska parametrar.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven identifierar med säkerhet och namnger flera vanliga svenska fiskarter. | Se Betyget E | Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger några vanliga svenska fiskarter. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för flera svenska fiskarters miljökrav, dynamik och utbredning samt för olika fiskevårdande metoder och hur de påverkar fiskbeståndet. | Eleven redogör också utförligt för några svenska fiskarters miljökrav, dynamik och utbredning samt för olika fiskevårdande metoder och hur de påverkar fiskbeståndet. | Eleven redogör också översiktligt för några svenska fiskarters miljökrav, dynamik och utbredning samt för olika fiskevårdande metoder och hur de påverkar fiskbeståndet. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för verksamheter som kan påverka fiskbestånden negativt. | Dessutom redogör eleven utförligt för verksamheter som kan påverka fiskbestånden negativt. | Dessutom redogör eleven översiktligt för verksamheter som kan påverka fiskbestånden negativt. |
I redogörelsen förklarar eleven komplexa samband mellan fiskevårdande metoder och fiskbeståndens utveckling. | I redogörelsen förklarar eleven samband mellan fiskevårdande metoder och fiskbeståndens utveckling. | I redogörelsen förklarar eleven enkla samband mellan fiskevårdande metoder och fiskbeståndens utveckling. |
Se Betyget C | Eleven läser och tolkar efter samråd med handledare planer för fiskevårdande åtgärder. | Eleven läser och tolkar i samråd med handledare planer för fiskevårdande åtgärder. |
Se Betyget C | Dessutom följer eleven instruktioner och utför efter samråd med handledare fiskevårdande arbetsuppgifter. | Dessutom följer eleven instruktioner och utför i samråd med handledare fiskevårdande arbetsuppgifter. |
Se Betyget C | I arbetet väljer och använder eleven efter samråd med handledare relevant teknisk utrustning. | I arbetet väljer och använder eleven i samråd med handledare relevant teknisk utrustning. |
Se Betyget C | Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön. |
Se Betyget C | Eleven redogör också utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom fiske och fiskevård. | Eleven redogör också översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom fiske och fiskevård. |
I samband med fältstudier, provtagningar och analyser värderar eleven vatten med nyanserade omdömen utifrån insamlade data. | Se Betyget E | I samband med fältstudier, provtagningar och analyser värderar eleven vatten med enkla omdömen utifrån insamlade data. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur analys av biologiska, fysikaliska, hydrologiska och kemiska undersökningar används inom fiskevård. | Eleven redogör också utförligt för hur analys av biologiska, fysikaliska, hydrologiska och kemiska undersökningar används inom fiskevård. | Eleven redogör också översiktligt för hur analys av biologiska, fysikaliska, hydrologiska och kemiska undersökningar används inom fiskevård. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |