Fastighetskommunikation Kurskod: FAFFAT0 Poäng: 100
Kursen fastighetskommunikation omfattar punkterna 4–9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 7 och 8.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Digital utrustning och programvara för att kommunicera med och informera olika målgrupper.
- Etiska och datarättsliga frågor: upphovsrätt, yttrande- och informationsfrihet och människors rätt till integritetsskydd.
- Hur man reflekterar över sitt eget och andra människors sätt att kommunicera individuellt och i grupp. Det sociala sammanhangets betydelse för kommunikation och interaktion.
- Kommunikationens komplexitet utifrån sociala faktorer, till exempel individualitet, kroppsspråk, krissituationer och känslor samt utifrån kulturella faktorer, till exempel kulturmöten och kulturkrockar.
- Muntlig och skriftlig information till olika individer och målgrupper, till exempel ägare, brukare, entreprenörer och hyresgäster med olika kulturella och etniska bakgrunder. Olika informationstekniker och pedagogiska principer för att i tal och skrift informera olika målgrupper och samverka med andra människor. Metoder för att dokumentera kommunikationsprocesser.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven väljer och använder efter samråd med handledare digital utrustning och programvara för att kommunicera med och informera olika målgrupper. | Eleven väljer och använder i samråd med handledare digital utrustning och programvara för att kommunicera med och informera olika målgrupper. |
I arbetet hanterar eleven med säkerhet informationen på ett för berörda individer säkert sätt. | Se Betyget E | I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet informationen på ett för berörda individer säkert sätt. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för etiska och datarättsliga frågor i relation till arbetsuppgifterna, samt gör välgrundade och nyanserade reflektioner över dessa frågor. | Dessutom redogör eleven utförligt för etiska och datarättsliga frågor i relation till arbetsuppgifterna, samt gör välgrundade reflektioner över dessa frågor. | Dessutom redogör eleven översiktligt för etiska och datarättsliga frågor i relation till arbetsuppgifterna, samt gör enkla reflektioner över dessa frågor. |
Eleven gör välgrundade och nyanserade reflektioner över sitt eget och andra människors sätt att kommunicera. | Eleven gör välgrundade reflektioner över sitt eget och andra människors sätt att kommunicera. | Eleven gör enkla reflektioner över sitt eget och andra människors sätt att kommunicera. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för kommunikationens komplexitet utifrån sociala och kulturella faktorer. | Dessutom redogör eleven utförligt för kommunikationens komplexitet utifrån sociala och kulturella faktorer. | Dessutom redogör eleven översiktligt för kommunikationens komplexitet utifrån sociala och kulturella faktorer. |
Eleven informerar med ett nyanserat och i huvudsak korrekt språk samt anpassar med säkerhet sin kommunikation efter situation och mottagare. | Eleven informerar med ett i huvudsak korrekt språk samt anpassar med viss säkerhet sin kommunikation efter situation och mottagare. | Eleven informerar med ett enkelt och i huvudsak korrekt språk samt anpassar med viss säkerhet sin kommunikation efter situation och mottagare. |
Eleven samverkar också med säkerhet med andra. | Se Betyget E | Eleven samverkar också med viss säkerhet med andra. |
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation över sina kommunikationsprocesser. | Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation över sina kommunikationsprocesser. | Dessutom gör eleven en enkel dokumentation över sina kommunikationsprocesser. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |