Personlig försäljning 2 Kurskod: FÖSPER02 Poäng: 100
Kursen personlig försäljning 2 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 2–3 och 9. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Säljarbete och försäljningsteknik, till exempel merförsäljning och systemförsäljning.
- Marknadskommunikation inom försäljningsområdet.
- Förhandlings- och presentationsteknik.
- Säljarens arbetsuppgifter i olika säljorganisationer.
- Säljpsykologi och motivationsträning samt den egna säljstilen och hur man använder sina resurser på bästa sätt.
- Kundpsykologi, vilket innebär beskrivning och analys av kundmönster och kundbeteende.
- Kulturella skillnader i försäljningsteknik.
- Omvärldsanalys i affärssammanhang.
- Lagar och andra bestämmelser samt etiska regler inom försäljningsområdet.
- Kalkyl- och lönsamhetsberäkningar.
- Arbetsmiljöfrågor inom försäljningsområdet.
- Projektmetodik och datorkunskap.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur säljarbete och förhandlingar planeras, organiseras och genomförs på ett säljinriktat sätt i olika branscher. | Eleven beskriver utförligt hur säljarbete och förhandlingar planeras, organiseras och genomförs på ett säljinriktat sätt i olika branscher. | Eleven beskriver översiktligt hur säljarbete och förhandlingar planeras, organiseras och genomförs på ett säljinriktat sätt i olika branscher. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur marknadskommunikation planeras och genomförs. | Dessutom beskriver eleven utförligt hur marknadskommunikation planeras och genomförs. | Dessutom beskriver eleven översiktligt hur marknadskommunikation planeras och genomförs. |
I beskrivningen redogör eleven utförligt och nyanserat för hur attityder, värderingar och förhållningssätt påverkar försäljningssituationer. | I beskrivningen redogör eleven utförligt för hur attityder, värderingar och förhållningssätt påverkar försäljningssituationer. | I beskrivningen redogör eleven översiktligt för hur attityder, värderingar och förhållningssätt påverkar försäljningssituationer. |
Se Betyget C | Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom personlig försäljning. | Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom personlig försäljning. |
I arbetet använder eleven med säkerhet vanligt förekommande arbetsmetoder, tekniker och arbetsmaterial. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet vanligt förekommande arbetsmetoder, tekniker och arbetsmaterial. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven genomför arbetet utifrån givna instruktioner samt lagar och andra bestämmelser. |
Under arbetets gång använder eleven med säkerhet tekniker och metoder för kalkylering och ekonomiska beräkningar samt löser, efter samråd med handledare, problem som uppkommer i arbetet. | Under arbetets gång använder eleven med viss säkerhet tekniker och metoder för kalkylering och ekonomiska beräkningar samt löser, efter samråd med handledare, problem som uppkommer i arbetet. | Under arbetets gång använder eleven med viss säkerhet tekniker och metoder för kalkylering och ekonomiska beräkningar samt löser, i samråd med handledare, problem som uppkommer i arbetet. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Vidare arbetar eleven miljöanpassat och resurssnålt samt ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra. |
Se Betyget C | Detta gör eleven efter samråd med handledare. | Detta gör eleven i samråd med handledare. |
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med säkerhet på ett kundanpassat sätt och med korrekt fackspråk. | Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet på ett kundanpassat sätt och med korrekt fackspråk. | Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet på ett kundanpassat sätt. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |