Antenn- och kabel-TV-teknik Kurskod: ELRANT0 Poäng: 100
Kursen antenn- och kabel-TV-teknik omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Planering, installation och driftsättning samt underhåll av antenn- och kabel-tv-anläggningar för mark- och satellitdistribuerad tv.
- Digital tv-teknik och tv-signalens uppbyggnad vid satellit- och kabelsändningar.
- Uppbyggnad och funktionssätt hos bredbandiga multifunktionsnät för fastigheter (BMF-nät) samt hybrid-, fiber- och coaxnät (HFC-nät).
- Användning och tolkning av de mättekniska begreppen decibel, dämpning och förstärkning, samt intermodulationsavstånd och carrier to noise (C/N).
- Skalning av kablar och montering av kontakter.
- Standarder, normer och systemkrav för antenn- och kabel-tv-anläggningar.
- Europanormens krav på distributionssystem för television och ljudradio.
- Krav på strålningsimmunitet hos komponenter och kablar för att minska ledningsbundna störningar.
- Antenner, mottagningsutrustningar och mätinstrument för satellitmottagning.
- Antenner för tv-mottagning och mätinstrument för kontroll av signalnivå och kvalitet.
- Felsökning och reparation av antenn- och kabel-tv-anläggningar.
- Kontrollmätning och signalnivåjustering i kabel-tv-anläggningar.
- Registrering av mätdata och dokumentation av arbetet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven utför med mycket gott handlag enkelt, men även mer avancerat, installationsarbete på antenn- och kabel-tv. | Eleven utför med gott handlag enkelt installationsarbete på antenn- och kabel-tv. | Eleven utför med visst handlag enkelt installationsarbete på antenn- och kabel-tv. |
Se Betyget C | Eleven gör en genomarbetad planering av arbetet utifrån de ritningar, scheman, standarder och föreskrifter som är relevanta för uppgiften. | Eleven gör en enkel planering av arbetet utifrån de ritningar, scheman, standarder och föreskrifter som är relevanta för uppgiften. |
Inför arbetet väljer eleven efter samråd med handledare verktyg, instrument, material och övrig utrustning avsedd för uppgiften samt använder den med mycket gott handlag och på ett miljömässigt sätt. | Inför arbetet väljer eleven efter samråd med handledare verktyg, instrument, material och övrig utrustning avsedd för uppgiften samt använder den med gott handlag och på ett miljömässigt sätt. | Inför arbetet väljer eleven i samråd med handledare verktyg, instrument, material och övrig utrustning avsedd för uppgiften samt använder den med visst handlag och på ett miljömässigt sätt. |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem och fel i såväl nya som befintliga installationer, samt löser och reparerar dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem och fel i såväl nya som befintliga installationer, samt löser och reparerar dem i samråd med handledare. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven utför arbetet på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt med hänsyn till arbetsmiljö, ergonomi och estetik. |
Eleven kontrollerar säkerheten med gott resultat, gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete och tar i drift installationen. | Eleven kontrollerar säkerheten med tillfredsställande resultat, gör en noggrann dokumentation av sitt arbete och tar i drift installationen. | Eleven kontrollerar säkerheten med tillfredsställande resultat, gör en enkel dokumentation av sitt arbete och tar i drift installationen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |