Elektronikproduktionsteknik Kurskod: ELKELO0 Poäng: 100
Kursen elektronikproduktionsteknik omfattar punkterna 1–2, 4 och 6–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 2. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Monteringsmaskiner för komponenter.
- Lödmaskiner för våglödning, ångzonslödning, hällödning och IR-lödning.
- Produktionsprocessens olika steg: beredning, montering, lödning, avsyning och testning.
- Planering och beredning av monteringsarbetet.
- Arbetsinstruktioner, manualer, elektronikscheman och andra dokument på både svenska och engelska.
- Mönsterkort av olika material och materialens lödegenskaper.
- Produktionsmetoder och monteringstekniker samt verktyg och övrig utrustning.
- Krav för lödcertifikat.
- ESD-skydd (electrostatic discharge) av komponenter och arbetsplatser.
- Produktionsflöde och kvalitetsbedömning.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur monteringsmaskiner och lödmaskiner är konstruerade och arbetar. | Eleven beskriver utförligt hur monteringsmaskiner och lödmaskiner är konstruerade och arbetar. | Eleven beskriver översiktligt hur monteringsmaskiner och lödmaskiner är konstruerade och arbetar. |
Se Betyget C | Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande montering och lödning. | Eleven planerar i samråd med handledare vanligt förekommande montering och lödning. |
I planeringen tolkar eleven med säkerhet arbetsinstruktioner, manualer, elektronikscheman och andra dokument. | Se Betyget E | I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner, manualer, elektronikscheman och andra dokument. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare monteringen och lödningen utifrån fastställda kvalitetskrav. | Eleven utför i samråd med handledare monteringen och lödningen utifrån fastställda kvalitetskrav. |
I arbetet använder eleven med säkerhet metoder, verktyg och övrig utrustning. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder, verktyg och övrig utrustning. |
Se Betyget C | Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, och resultatet är gott. | Se Betyget E | Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, och resultatet är tillfredsställande. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat. | När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sitt arbete och resultat. |
Dessutom för eleven välgrundade och nyanserade resonemang om vikten av kvalitetsbedömning, kvalitetsarbete och en god arbetsmiljö. | Dessutom för eleven välgrundade resonemang om vikten av kvalitetsbedömning, kvalitetsarbete och en god arbetsmiljö. | Dessutom för eleven enkla resonemang om vikten av kvalitetsbedömning, kvalitetsarbete och en god arbetsmiljö. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |