Elmätteknik 1 Kurskod: ELÄELM01 Poäng: 100
Kursen elmätteknik 1 omfattar punkterna 1–2, 4 och 6–7 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Grundläggande mättekniska begrepp, till exempel definitioner av måttenheter.
- Oscilloskop och multimeter, funktion och användningsområden. Användning av oscilloskop och multimeter för mätning av elektrisk ström, elektrisk spänning samt resistans med fokus på storlek och fasläge.
- Olika typer av mätgivare. Grundläggande egenskaper och användningsområden. Val av mätgivare.
- Metoder för analys av mätresultat samt mätresultats osäkerhet.
- Grundläggande standarder och metoder för dokumentation av mätresultat.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för grundläggande begrepp inom området mätteknik. | Eleven redogör utförligt för grundläggande begrepp inom området mätteknik. | Eleven redogör översiktligt för grundläggande begrepp inom området mätteknik. |
Eleven använder efter samråd med handledare oscilloskop och multimeter för att mäta ström, spänning och impedans samt dokumenterar med gott resultat dessa storheters variation i tiden enligt gällande standarder. | Eleven använder efter samråd med handledare oscilloskop och multimeter för att mäta ström, spänning och impedans samt dokumenterar med tillfredsställande resultat dessa storheters variation i tiden enligt gällande standarder. | Eleven använder i samråd med handledare oscilloskop och multimeter för att mäta ström, spänning och impedans samt dokumenterar med tillfredsställande resultat dessa storheters variation i tiden enligt gällande standarder. |
Eleven väljer mätgivare och använder den med säkerhet. | Se Betyget E | Eleven väljer mätgivare och använder den med viss säkerhet. |
Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sitt val av mätgivare. | Dessutom motiverar eleven utförligt sitt val av mätgivare. | Dessutom motiverar eleven översiktligt sitt val av mätgivare. |
Eleven gör en komplex tolkning av sina mätresultat samt en noggrann och utförlig dokumentation av dem. | Eleven gör en tolkning av sina mätresultat samt en noggrann dokumentation av dem. | Eleven gör en enkel tolkning av sina mätresultat samt en enkel dokumentation av dem. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |